Halu päättää itse laukeamisesta
07.05.2024
Minua kiinnostaa mahdollisuus vaikuttaa omaan laukeamiskynnykseen. Haluaisin nostaa laukeamiskynnyksen niin korkealle, että voisin itse päättää milloin laukean. Olisi myös tärkeää, ettei seksin aikana tarvitsisi keskittyä omaan laukeamattomuuteen, vaan voisi olla koko ajan siinä täysillä mukana. Lieneekö sellainen realistista mielestänne? Olen 18-v mies, ja ollut saman tytön kanssa suhteessa kohta kaksi vuotta. Sinä aikana laukeamiseni on pitkittynyt jonkun verran. Edelleen saan siemensyöksyn niin nopeasti yhdynnässä, ettei tyttöystävä ehdi siinä laueta. Minusta vaan tuntuu niin hyvältä, että laukean. Kuinka olisi mahdollista laueta niin, ettei saisi ollenkaan siemensyöksyä? Voiko mies saada useita orgasmeja peräkkäin, eikä lainkaan siemensyöksyä? Mihin se sperma menisi? Eikö sitä kehity koko ajan lisää? Onko tuo taito jotenkin poikkeuksellinen, vai voiko sen oppia kuka tahansa?
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
16.05.2024
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Ilahduttavaa huomata, että jo noin nuorena mietit tätä tärkeää asiaa. Laukeamisen pitkittäminen tai välttäminen on täysin mahdollista, mutta vaatii hieman harjoittelua ja määrätietoisuutta. Uskoisin, että sen voi oppia kuka tahansa, kunhan henkilö on valmis harjoittelemaan ja muuttamaan ehkä myös ajatteluaan. Vastaukseni perustuu tantraan, se on ikivanha itämainen oppi, jossa kehon energioita pyritään ohjaamaan genitaaleista muualle kehoon, ja konseptiin sisältyy myös ejakuloimattomuus rakastellessa. Siemensyöksy purkaa energian kehosta ja saa aikaan usein väsymystä, ja tätä halutaan tantrassa välttää. Seksuaalienergia nähdään samana kuin elämänenergia, ja sen sijaan, että sen annetaan purkautua laukeamalla sitä pyritään tantrassa kanavoimaan myös muille elämänalueille. Kun rakastelussa syntynyt seksuaalienergia jää kehoon, sen avulla löytyy helpommin virtaa myös muuhun tekemiseen. Kun laukeamistaan oppii säätelemään, molemmat osapuolet voivat saada useita orgasmeja rakastelun aikana, ja akti voi kestää jopa tunteja. Orgasmi ja ejakulaatio ovat eri asioita, mies voi saada useita orgasmeja ilman laukeamista. Tähän pääseminen vaatii kuitenkin aikaa ja kärsivällisyyttä, molemmilta osapuolilta. Mietit, minne sperma voi kadota, jos mies ei laukea. Siittiöt elävät vain muutaman päivän, ja mikäli ne eivät pääse siemensyöksyssä ulos, ne kuolevat ja imeytyvät takaisin kehoon, joka tuottaa uusia tilalle. Tantrassa ei tarvitse olla ehdoton, vaikka harjoittelet laukeamattomuutta voit aina välillä antaa itsesi laueta, jos se tuntuu sinusta tarpeelliselta. Se ei tee tyhjäksi harjoittelun vaikutusta.
Tässä muutamia tärkeitä seikkoja jotka on hyvä pitää mielessä:
·       Keskustele avoimesti kumppanisi kanssa. Kerro toiveistasi ja siitä, että haluat harjoitella laukeamattomuutta. Jos kumppanisi ei tätä tiedä, hän saattaa pettyä, kun odottaa sinun laukeavan, ja pitää laukeamattomuutta merkkinä omasta ”huonoudestaan”, ettei hän kiihota sinua tarpeeksi. Tantrinen rakastelu on monille outo asia, ja sen vuoksi on tärkeää tutkia tätä yhdessä. Samalla on keskusteltava omista ja toisen rajoista ja siitä, että jokainen on vastuussa omien rajojensa ilmaisemisesta ja toisen rajojen kunnioittamisesta – hyvin tärkeää tantrassa.
·       Keskity kumppanin nautintoon. Vallitseva normi on rakastelussakin oman nautinnon tavoittelu, ja kun ejakulointi yhdistetään virheellisesti orgasmiin, niin kiihko vie helposti mennessään. Kun huomaat olevasi lähellä laukeamista, vie fokus kumppaniisi ja hänen nautintoonsa, tai pidä se siinä jo alusta saakka. Voitte myös pitää taukoa ja rauhoittaa kehoa hengittämällä syvään. Hengitys on tietoisessa tantrisessa rakastelussa tärkeä välinen energian tasapainottamiseen ja ohjaamiseen.
·       Voit harjoitella myös ilman kumppania. Kun masturboit, lopeta kun tunnet ejakulaation lähestyvän. Pidä taukoa ja jatka hetkisen kuluttua uudelleen, ja lopeta taas juuri ennen kuin laukeat. Voit tehdä näin esimerkiksi 5-10 kertaa peräkkäin. Harjoitus voi nostaa laukeamiskynnystä. Löydät siitä lisää tietoa googlaamalla sanalla "edging".
·       Harjoita lantionpohjan lihaksiasi ja hengitystäsi. Vahvat ja silti tarvittaessa rennot lantionpohjan lihakset auttavat säätelemään laukeamista, ja hengitys tasaa energiaa. Hyvä keino näiden harjoittamiseen on säännöllinen jooga. Tantrassa laukeamattomuus nähdään osana henkistä kehitystä, ja jooga tuo sekä kehoon että mieleen tilaa kehittyä. Aloittelijalle sopiva joogamuoto on rauhallinen hatha, ja kun päässyt opettajan ohjauksessa alkuun voi syventää harjoitusta esimerkiksi tutustumalla kundaliinijoogaan, jossa käytetään paljon lantiopohjaa vahvistavia harjoituksia ja energian kanavointia kehossa. Mikään ei toki estä aloittamasta suoraan kundaliinijoogalla, jos löydät lähistöltä sellaisia tunteja. En suosittele joogan aloittamista verkkokurssilla ilman ohjaajan fyysistä läsnäoloa. Kun harjoitus sujuu, voi sitä täydentää verkkotunneilla.
Toivottavasti pääset vastauksen avulla eteenpäin. Jos haluat tietää lisää tantrasta, voit googlata suomenkielisillä sivuilla sanoilla tantric life coach. Suomessa on koulutettu tantrisen elämäntaidon valmentajia 2010-luvun alusta lähtien, ja heillä on oma verkkosivusto. Monet heistä ovat myös seksuaalineuvojia tai -terapeutteja. Tantrasta on verkossa niin paljon kaikenkirjavaa tietoa, että sen tutkiminen pelkästään omin päin voi olla haastavaa.
Oikein hyvää kesää!