Peniksen koko pehmeänä
03.09.2024
Miten penis mitataan silloin kun se on pehmeä? Olen ymmärtänyt, että jos penis on alle 5 cm pitkä, se on silloin mikropenis. Minulla peniksen koko vaihtelee aika paljon. Erektion jälkeen se on vähän aikaa lähes yhtä pitkä kuin erektiossa, joka tapauksessa vähintään 10 cm. Kylmässä olon jälkeen se on vain 1-2 cm pitkä, eli mikropenis. Tunnen häpeää, että penikseni kuihtuu noin olemattomaksi. Käyköhän kenellekään muulle noin? Normaalisti se on siltä väliltä, ehkä hiukan yli 5 cm, tai vähintään sen. Vaikea tietää mikä mitoista olisi oikea, ja milloin se pitäisi mitata. Erektiossa penikseni on 13 cm.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
05.09.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
On normaalia, että oman peniksen koko usein askarruttaa poikien ja miesten mieltä. Et siis ole pohdintojesi kanssa yksin. Haluan kuitenkin heti aluksi muistuttaa, että peniksen kokoa tärkeämpää on se, että se toimii ja on terve. Meidän jokaisen ruumiinosat ovat erinäköisiä ja kokoisia ja kaikki ne ovat yhtä arvokkaita! Ja sitten kysymykseesi:
Penistä mitattaessa penis mitataan peniksen tyvestä aina terskan kärkeen asti. Mitattaessa mittaväline tulee laittaa kovan luuosan lähelle eli häpyluun alareunaan, samalla painaen alueella sijaitsevaa rasvaa sisään ja viedään viivoitin/mittanauha aina sinne terskan kärkeen asti.
Mikropeniksellä tarkoitetaan siitintä, jonka muoto on normaali, mutta sen koko poikkeaa normaalista sen pienuuden vuoksi. Mikropenikseksi voidaan luokitella penis, joka erektiossa on alle 7 senttimetriä ja levossa alle viitisen senttimetriä. Sinun ei tarvitse miettiä siis asiaa lainkaan! Peniksesi on täysin normaali! Kerrot itsekin, että erektiossa penis on 13 cm ja se on aivan täysin normaali mitta! Mikropenikset huomataan yleensä heti syntymän jälkeen, joten tietäisit kyllä, jos sinulla sellainen olisi. Muutoinkin miehiä, joilla on mikropenis, on maailmassa prosentuaalisesti todella vähän.
On täysin normaalia, että penis kutistuu kylmässä. Kylmä voi kutistaa penistä hetkellisesti jopa puolilleen siitä mitä se yleensä on ja vaikuttaa myös sen paksuuteen. Kutistuminen kertoo itse asiassa siitä, että keho toimii juuri niin kuin sen kuuluukin eli keho säilöö lämpöä: keholle elintärkeät elimet sijaitsevat kehon keskiosassa, jolloin verenkierto vähenee esim. varpaissa, peniksessä ja kehon muissa ulokkeissa, koska kehon tarvitsee säilöä lämpöä keskiosaan. Et siis ole tämänkään asian kanssa yksin. Sinun ei tarvitse kokea häpeää lainkaan kehosi luonnollisista toiminnoista!
En näe mitään syytä, miksi sinun tarvitsisi mittailla penistäsi. Peniksen mitalla ei ole mitään väliä, kunhan penis toimii ja on muutoin hyvinvoiva. Peniksesi koko ei vaikuta sen kykyyn kokea nautintoa, virtsata tai tuottaa toiselle ihmiselle nautintoa. Peniksen koko tuskin on myöskään asia, johon toinen ihminen rakastuu; sen sijaan ihmiset tapaavat rakastua sukuelinten sijaan siihen ihmiseen, jolle ne kuuluvat. Mittaamisen sijaan opettele suhtautumaan penikseesi kunnioittavasti ja arvostavasti, se on osa sinua!
Yt,
Stinke