Alapään haju
17.02.2023
Hei! Minulla ei ole mitään tulehduksia, koska ei kirvele tai kutita. Alapää ei haise millään lailla voimakkaalle tai edes pahalle, mutta se ei miltään hyvältä haise. Mietin vain jos tuo on normaalia? Wilms
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
21.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Hyvä, että kiinnität huomiota terveyteesi ja olet kiinnostunut oman kehosi hyvinvoinnista. Olet oikeassa siinä, että alapään hajuista ja tuntemuksista kannattaa yrittää pysyä kärryillä. On tärkeää tuntea oma vaginansa! Silloin on helpompi huomata, mikäli jokin ei olekaan kunnossa tai jokin on epätasapainossa.
Alapäässä voi esiintyä erilaisia tulehdustiloja. Jotkin niistä ovat bakteerien,- osa virusten sekä osa erilaisten sienien (sekä alkueläinten tai loisten) aiheuttamia. Alapään tulehdusta voidaan epäillä useimmiten silloin, kun valkovuodon määrä, haju tai esimerkiksi haju muuttuu. Joissakin tapauksissa saattaa ilmetä myös esimerkiksi alavatsan kipuilua, kutinaa, kirvelyä ulkosynnyttimissä tai häpyalueella. Kuitenkaan kaikki tulehdukset eivät välttämättä oireile mitenkään etenkään alkuvaiheessa, kuten klamydia, joka on sukupuolitauti.
Mikäli sinulla ei ole ollut suojaamattomia sukupuolikontakteja, en epäilisi kohdallasi minkäänlaista tulehdusta. Useimmiten tulehduksiin liittyy jonkinnäköinen epämukavuuden tunne, joka herättää ihmisen hakeutumaan hoidon piiriin.
Alapää, tai oikeammin sanottuna emätin on sellainen elin, että se pitää itse itsensä puhtaana. Sen toimintaa ei kannata häiritä minkäänlaisin saippuoin. Mikäli kuitenkin esim. kuukautisten aikaan tai vaikka hormonikierron tietyssä vaiheessa (runsaampi valkovuodon eritys) haluat panostaa hygieniaasi, on hyvä valita intiimialueille kohdennettu intiimipesuneste, jonka ph on ideaali herkälle alueelle. Ideaali ph vaginan alueelle on 3,5–4,5. Älä kuitenkaan koskaan pese emätintä sisältä!
Jokaisella alapäällä on oma ominaishajunsa/tuoksunsa. Täysin hajuttomaksi vaginaa tuskin koskaan täysin saa. Terve tuoksu voi olla mitä tahansa maitomaisesta suolaiseen. Jokainen tunnistaa oman ominaishajunsa. Terve alapää ei kuitenkaan koskaan haise pahalta. Mikäli alapää haisee ikävältä, on se viesti siitä, että kaikki ei ehkä ole kuin pitäisi. Kuitenkin esimerkiksi monilla nauttimillamme ruoka-aineilla voi olla vaikutusta alapään hajuihin, kuten esimerkiksi runsas sipulin nauttiminen, parsa tai jotkin mausteet. Tämäkin on kuitenkin täysin normaalia.
Kirjoituksesi perusteella sanoisin, että sinun tilanteesi on täysin normaali!
Terkuin Stinke