klitoriksen hyväily
13.12.2017
Hei. Olen 17v poika. Kävin terkkarin luona puhumassa seksistä, koska asia on tullut kohdallani ajankohtaiseksi. Terkkari kysyi mistä haluan tarkkaan ottaen puhua. Kun kerroin, että märistä unista, suuseksistä ja klitoriksen hyväilystä, nuori terkkari punastui. Hän vaikutti selvästi vaivaantuneelta kysymysteni edessä. Ihan kuin olisi pitänyt sopimattomana kysymystäni klitoriksesta. Sanoi sitten, että tärkeintä on, että molemmat tuntevat olonsa turvalliseksi, ja haluavat kosketella toisiaan. Käski kysyä neuvoja hyväilyyn tytöltä sitten, kun olen päässyt niin pitkälle. Kysyisin nyt, teinkö väärin ottaessani em. asian esille. Olisi myös hyvä, jos kommentoisitte vähän tuota klitoriksen koskettelua.

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.12.2017
Hei,
Aivan oikein teit kun otit asian puheeksi terkkarin kanssa, sääli vaan ettei hän ei kyvennyt puhumaan avoimesti asiasta. Jos ei terkkarille pysty puhumaan näistä asioista niin kenelle sitten pitäisi puhua? Tosin seksuaalisuuteen ja seksiin liittyvät asiat ovat monelle arkaluontoinen asia, näin myös terkkareille. Joten hyvä että hoksasit että täältä voi kysyä.
Kun klitorista hyväillään on aina hyvä muistaa että se on monella tytöllä todella herkkä. Klitoriksessa ja sen ympärillä on jopa enemmän hermoja kuin miehen terskassa, minkä takia suora kosketus saattaa joskus ja joillakin olla jopa kivulias. Herkkyys on tietenkin hyvinkin yksilöllistä, eivätkä kaikki naiset koe kosketusta samalla tavalla.
Kun nainen kiihottuu klitoris jäykistyy ja kasvaa, jolloin klitoriksen "terska" tulee huppunsa alta esiin. Klitorista voi stimuloida sormilla, kielellä, vibraattorilla tai lähes millä vaan, kunhan muistaa että se on hyvin herkkä. Ideana on yleensä että nainen nauttisi, ja mitä paremmin nainen tuntee oman kehonsa, sitä helpompi hänen on ohjeistaa ja näyttää kumppanillensa millaisesta kosketuksesta hän nauttii eniten.
Kun haluat esim antaa suuseksiä tai hyväillä klitorista sormilla voit aloittaa hyväilemällä klitorista varovaisesti keskisormella, etusormen ja nimettömän annat levätä häpyhuulten päällä, mutta niin että myös nämä sormet seuraavat keskisomen liikkeitä. Jos käytät myös kieltäsi voit pyöritellä sitä klitoriksen ympärillä, ennen kuin viet sen suoraan klitoriksen päälle. Nuole joka suuntaan, ja kirjoita vaikka aakkoset kielelläsi klitoriksen päällä/ympärillä. Samalla voit sujauttaa sormen naisen emättimeen ja hyväillä emättimen etuseinää (ns. G-piste sijaitsee siellä).
Siinä mielessä terkkarisi oli oikeassa, että tärkeintä on että molemmat tuntevat olonsa turvalliseksi ja haluavat harrastaa seksiä. Mitä paremmin opit tuntemaan kumppaniasi sitä helpompi sinun on myös tulkita hänen kehonkielensä, varsinkin ellette uskalla puhua näistä asioista ääneen. Moni tyttö saattaa tuntea olonsa hieman vaivautuneeksi jos kyseessä on ensimmäinen kerta kun vastaanottaa suuseksiä. Yritä siis olla rauhallinen (suuseksin ei koskaan tarvitse olla nopeaa) ja näytä hänelle että hän on mielestäsi kaunis, myös hänen alapäänsä.
Toivottavasti tästä oli apua. Oikein paljon onnea matkaan!
Haleja
Tessi