Miten pillu kostuu
30.03.2023
Millä tavalla pillun kostuminen tapahtuu? Kuinka kauan voi mennä, että se on täysin kostunut? Vaikuttaako naisen ikä pillun kostumiseen? Kostuuko 15-20 vuotiaalla nopeammin kuin vaikka nelikymppisen pillu?
Malin W N

Kätilö ja seksuaalineuvoja Malin Vastaa
04.04.2023
Hei,
Mitä vanhemmaksi ihminen varttuu voi kehon hormonitoiminta vaikuttaa siihen, miten vaginan sisällä olevat limakalvot toimivat. Tästä johtuen voivat 40-vuotiaan limakalvot olla kuivemmat. Nuoremmillakin voi kuitenkin olla tavallista kuivemmat limakalvot esimerkiksi jonkin lääkityksen tai ehkäisymenetelmän seurauksena.
Vagina kostuu ihmisen kiihottuessa, jolloin siitä tulee kosteampi kuin yleensä. Vaginan seinämissä sijaitsevat limakalvot erittävät kosteutta, jolloin voidaan puhua kostumisesta. Se kuinka paljon vagina kostuu ja kuinka nopeasti se tapahtuu, on yksilöllistä. Esimerkiksi stressi tai vaikeus rentoutua voivat vaikuttaa siihen, että kiihottumiseen kuluu oletettua pidempi aika. Tällöin on myös mahdollista, että kostuminen jää kokonaan pois.
Halit!
Malin
Kääntänyt ruotsista suomeksi Lila Käki