naisen halu
27.09.2017
Moi. Mistä tietää, milloin nainen tuntee suurta seksuaalista halua? Kostuuko pillu silloin normaalia nopeammin ja tuleeko se kosteammaksi? Yhdyntä tuntuu varmaan paremmalta ja sitä haluaa enemmän. Liikutteleeko nainen silloin lantiotaan enemmän? Onko silloin helpompaa saada orgasmi yhdynnässä? Voiko naisen saada sekoamaan nautinnosta? Villiintyvätkö vähän vanhemmat naiset sängyssä herkemmin kuin parikymppiset? Onko olemassa keinoja, jolla naisen saisi haluamaan useamman kuin yhden yhdynnän yössä? Paljon kysymyksiä, toivottavasti jaksatte vastata. Pakko myöntää, että naisten kanssa oleminen kiinnostaa hirveästi ja antaa parhaimmillaan voimakasta mielihyvää.

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
09.10.2017
Hei,
ja anteeksi että jouduit odottamaan vastaustasi luvattoman kauan. On tosi yksilöllistä, miten kukakin ilmaisee seksuaalista halukkuuttaan, tai kiihottumistaan. Joku ääntellee, joku tykkää olla ihan vaiti. Joku taas taas esimerkiksi voi ohjailla kumppaniaan käsin oikeisiin paikkoihin, tai esimerkiksi siirtää kättäsi tai suuta popis kohdasta minne ei sitä halua. Joku sanoo suoraan. Tähän ei ole olemassa mitään kummempaa sääntöä. Ja aina kannattaa kysyäkin jos on epävarma. Se miten paljon tai vähän emätin kostuu, riippuu myös monesta asiasta. Emättimen kostuminen ei liity suoranaisesti kiihottumiseenkaan. Jos esimerkiksi naisella on käytössä hormonaalinen ehkäisy, se saattaa tilapäisesti tehdä limakalvot herkemmiksi ja kuivemmiksi, vaikka halua ja kiihottumista olisi kuinka paljon. Tai jos nainen on vuoden sisään synnyttänyt, sekin kuivattaa limakalvoja tilapäisesti.
Joku tykkää liikehtiä enemmän yhdynnän aikana, toinen taas tykkää olla paikoillaan..
Orgasmin saantikin sekin on monen asian summa. Siihen vaikuttaa tietenkin kiihottuminen, miten turvalliseksi olonsa tuntee, saako juuri sellaista kiihottamista mikä juuri itsestä tuntuu hyvältä. Tässä juuri korostuu merkitys sille, että puhua kannattaa. Mitä sängyssä tehdään on aina kahden kauppa. Jokaisella on ne omat juttunsa, mistä saavat nautinnon, toiset kokevat tuntemukset voimakkaammin, toiset voivat mennä "sekaisin".
Se, miten paljon paljon ja usein kukakin seksiä ja yhdyntää haluaa, yksilöllistä tämäkin. Kun on molemminpuolinen luottamus ja kumpikin tuntee olevansa kunnioitettu ja haluttu, seksiä harrastetaan kun halutaan.
Toivon sinulle paljon hyviä kokemuksia elämässäsi ja keskustelu on kaiken aa ja oo.
Yst terv Kristiina
seksuaalineuvoja, uroterapeutti, kätilö