Peppujen arvostelu
14.02.2023
Yksi meidän luokan poika sanoi minulle tänään, että pojat haluaisivat pitää tytöille sellaisen peppukisan, että tytöt olisivat alusvaatteisillaan, ja poikajoukko arvostelisi kilpailijoiden peppuja. Ei mitään kommentteja, vaan numeroarvostelu. Ajatus tuntui oudolle, mutta jokin siinä alkoi kiinnostaa. Se olisi siis vähän kuin missikisa, mutta vain peppua arvosteltaisiin. Osallistujia ei olisi monta. Itse voisin mennä mukaan, jos kilpailu syntyisi. Mitä mieltä olette tästä? Voisiko näin tehdä?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
22.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kysyit mielipidettämme poikien tytöille järjestämään peppukisaan, jossa peppuja arvosteltaisiin numeroin. Sinua itseäsi asia kiehtoo ja olisit valmis ottamaan osaan tällaiseen kisaan. Minun täytyy kuitenkin kysyä sinulta, että miksi haluaisit ottaa osaa tällaiseen kilpailuun?
Nykyaikana puhumme paljon käsitteestä kehorauha. Sillä tarkoitetaan mm. sitä, että jokaisella on oikeus olla omissa nahoissaan tyytyväinen ilman, että joku kommentoi sitä millään tavoin. Kehorauhaa on myös se, että antaa myös itse itselleen luvan olla itsensänäköinen ilman tarvetta kritisoida omaa kehoaan. Kehorauha on pitkälti hyväksymistä; itsensä ja toisten.
Nyt ihmettelenkin poikien tarvetta arvostella teidän tyttöjen peppuja ja vielä teidän kuullen. Minusta tällainen kilpailu kuulostaa ikävältä, ihan kaikkien, myös poikien puolesta. Ihmisellä, jolla on hyvä olla itsensä ja oman kehonsa kanssa, ei ole tarvetta arvostella muita. Meillä ihmisillä ei ole kehoja siksi, että muut ihmiset saisivat arvostella niitä. Meillä ihmisillä on kehot, jotta ne voivat tehdä parhaansa jokaisen yksilön puolesta, jotka kehojaan kantavat.
Missikisoilla on pitkät perinteet myös Suomessa. Kauneuden lisäksi niissä painotetaan kuitenkin myös edustavuutta, itseluottamusta sekä henkistä voimaa, eli ainoastaan kauneudesta ei ole kyse. Lisäksi missikisoihin osallistuvilta edellytetään täysi-ikäisyyttä ja paria vuotta jopa enemmän. Tällaisissa peppujenarvostelukilpailuissa ilmeisesti on tarkoitus kuitenkin arvostella kouluarvosanoin ihmisten tiettyä ruumiinosaa. Tähän liittyy paljon riskitekijöitä; siitä voi aiheutua paljon henkistä kipua tytöille, jotka kokevat saavansa huonot arvosanat ja toisaalta vaikuttaa negatiivisesti myös heihin, jotka saavat ns. hyviä arvosanoja. Heille saattaa kehkeytyä erheellisiä ja vinoutuneita käsityksiä siitä kuinka he kelpaavat silloin, kun heillä on tietynlainen takamus.
Ulkonäköä ei voida muutoinkaan koskaan objektiivisesti arvioida numeroin. Kauneusihanteet ovat muutenkin niin aika,- kuin kulttuurisidonnaisiakin, sekä yksilöt viehättyvät erilaisista asioista. Vanhan sanonnankin mukaanhan kauneus asuu katsojan silmässä. Lisäksi kauneus sekoittuu niin paljon muihinkin asioihin, kuin fyysisiin ominaisuuksiin: kaunetta voi nähdä esimerkiksi siinä kuinka joku liikkuu, puhuu, ilmeilee tai kävelee. Ihmettelen myös, mitä pojat tällaisesta kilpailusta saisivat? Ehkä vallan tunnetta, mutta sellaisen ei muutenkaan kuuluisi kuulua tavallisten ihmisten arkielämän vuorovaikutuksellisiin suhteisiin. Näin ollen tällainen kilpailu kuulostaa minun korvaani myös alentavalta sekä naista esineellistävältä.
Tietenkin saatte tällaisen kilpailun järjestää, mikäli kaikki osallistujat todella haluavat ja ymmärtävät millaisesta kilpailusta on kyse. Itse haluaisin kuitenkin kannustaa jättämään vastaavat kilpailut omaan arvoonsa. Takamus on hyvä silloin, kun se toimii ja se on kiinni kehossa. Jokainen takamus on ainutlaatuinen ja kaunis eikä niitä ole mielestäni tarve arvostella tai vertailla. Päinvastoin, voit itse kehua takamustasi ja kiittää sitä päivän päätteeksi siitä, että se jaksaa yhä roikkua mukana!
Yst.terv. Stinke