Rintaliiveistä jäävät painaumat
29.03.2023
Rintaliiveistä jää aina ihoon painaumat/punaiset jäljet rintakehän ympärille kun ne ottaa pois. Ne vähän nolottavat, onko jotain keinoa jolla voisi estää niiden tulon? Vai pitäisikö rintsikat riisua pois hyvissä ajoin ennen alastonpuuhia että jäljet ehtivät hävitä? Kaikkien hyvien rintsikoideni koko on kyllä oikea, erikoisliikkeen myyjä tarkisti ostaessa. Jopa vanhoista supervenähtäneistä nipinnapin päällä pysyvistä rintsikoista jäi jäljet, ehkä ihoni on jotenkin erityisherkkä saamaan painaumia? Kristiina
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
04.04.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi!
Huomasin, että olet esittänyt saman kysymyksen myös muilla kysymyspalstoilla ja saanut kysymykseesi hyvän ja kattavan vastauksen. Oma vastaukseni ei juurikaan eroa jo saamastasi vastauksesta, mutta voit lukea sen alta.
Rintaliiveistä ihan niin kuin monista muistakin vaatteista voi jäädä painaumia. Ihmiskehot ovat kaikki ainutlaatuisia ja erilaiset vaatekappaleet eivät aina sovi kehoillemme. Tällä tarkoitan nimenomaan sitä, että ei ole kyse siitä, etteikö sinun kehosi sopisi vaatekappaleeseen vaan juurikin toisinpäin. Vaatteet eivät välttämättä ole suunniteltu sopimaan kehoillemme.
Hyvä, että olet tarkistuttanut rintaliivien koon erikoisliikkeessä. Rintaliivejä on kuitenkin olemassa useita eri malleja, joista voi valita itselleen mukavimman tuntuiset liivit. Rintojen koosta riippuen voi myös kokeilla liivejä, joissa ei ole kaaritukia, mikäli niistä saa tarvittavan tuen. Kaarituettomat liivit tuntuvat toisista mukavammilta päällä. Kerrot kuitenkin, että jäljet jäävät rintakehän ympärille myös vanhoista liiveistä. Saatko painaumia myös urheiluliiveistä? Mikäli et, voisivat painaumat johtua liian kapeasta ympäryksestä. Rintaliiviliikkeessä käydessäsi voit myös kysyä henkilökunnalta neuvoa. He voivat tällöin suositella sinulle eri malleja. On toki olemassa myös vaatteita, joissa on valmiiksi sisäänrakennettu tuki rinnoille, jolloin rintojen koosta riippuen ei rintaliiveille välttämättä ole tarvetta ollenkaan. Rintaliivit voi myös ottaa pois esimerkiksi kotiin päästyään ja sillä tavoin helpottaa painaumien poistumista.
Kerrot, että painaumat nolottavat sinua ja pohdit mikäli rintaliivit pitäisi riisua hyvissä ajoin ennen petipuuhia, jotta painaumat eivät näkyisi petikumppanille. Mikäli asia vaivaa sinua kovasti voi kumppanille kertoa siitä avoimesti. Todennäköisesti kumppanisi ei ole edes huomannut asiaa, mutta asian vaivatessa sinua voi sinun olla vaikea rentoutua, mikä puolestaan vaikuttaa seksistä nauttimiseen. Kertomalla avoimesti huolestasi voi sinun olla helpompi päästää siitä irti ja siten rentoutua petipuuhien aikana.
Lopuksi haluan sanoa sinulle, että eri vaatteista aiheutuvat painaumat ovat normaaleja. Toisille ne tulevat farkuista tai alushousuista, toisille rintaliiveistä. Voin ymmärtää, että painaumat kehossasi voivat häiritä sinua, mutta toivottavasti vain hetkellisesti.
Oikein hyvää kevättä!
Halit, Lila