alapää
14.08.2014
Sama juuh...
Eli nyt en ymmärrä....mun kuukautiset on myöhäs jo kuukausia ja nyt mun pillu on ruvennu tulee kipeeks, missä vika?
Siis vasemman puoleiset häpyhuulet on punaset ja kipeet (ei kosketus arat, mut kummiski kipeet)
juuh

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
21.08.2014
Hei juuh!
Meidän ihana terveydenhoitaja-seksuaalineovoja tulee töihin vasta torstaina, jaksaisitko odottaa vastauksestasi siihen asti? Muuten voisit hyvin mennä omalle kouluterveydenhoitajalle ja selittää ongelmasi - ei ole mitään mistä pitäisi häpeää <3 - ja hän voi neuvoa mitää voisit tehdä.
Terv. nuorisotiedottaja Liselott
Heippa.
En usko että puuttuvat/myöhäiset kuukautisesi liittyvät sinun alapää kipuun, mutta voin toki olla väärässä. Puuttuvat kuukautiset voivat johtua monesta eri asiasta. Esim. jos on laihtunut/lihonut paljon lyhyessä ajassa, jos on paljon stressiä tai murheita, mutta kuukautiset voivat myös jäädä pois ilman mitään tarkkaa syytä. Ovatko kuukautisesi aikaisemmin olleet säännölliset?
Yleensä asiaa ruvetaan tutkimaan vasta jos kuukautiset ovat jääneet pois 3-6kk. (Tämä ei tietenkään päde jos epäilee olevansa raskaana, silloin riittää että otetaan testi heti kun kuukautiset ovat myöhässä.)
Vaikea vastata siihen minkä takia alapääsi on kipeä. Voisiko johtua siitä että housut/pikkuhousut ovat hankaneet ihoa vasten? Näkyykö häpyhuulessa mitään näpyä tai esimerkiksi finniä? Onko muita oireita, esimerkiksi tavallista enemmän valkovuotoa?
Suosittelisin että kävisit tapaamassa kouluterkkaria tai puhuisit äitisi kanssa, ymmärrän jos tuntuu nololta puhua aikuisen ihmisen kanssa näistä jutuista mutta puuttuvia kuukautisia olisi kenties syytä tutkia, varsinkin jos tilanne jatkuu, ja mikäli alapään kipu jatkuu/pahenee niin sitä pitää myös tutkia. Mutta niin kuin Liselott jo vastasi niin ei ole mitään syytä hävetä, alapääsi on osa sinua aivan kuten käsi tai jalka ja ihan yhtä luonnollista sen pitäisi olla pyytää apua näistä alapäähän liittyvistä vaivoista kuin olisi jos sinulla olisi kädessä murtuma.
Ystävällisin terveisin
Tessi