Alapää
22.04.2016
Minulla on emättimen aukko jotenkin todella pieni ja siinä on jotain ihme iho lerpakkeita. Ei todellakaan mahdu edes yksi sormi sisälle ja kun peilin kanssa katsoin joskus niin mitään selvää aukkoa ei siinä edes näy. Lisäksi siinä on sellasia pieniä kovia kivuttomia ja ihonvärisiä näppylöitä aika paljon (varsinkin sen aukon ympärillä). Ei ole sukupuolitauti, niin mietin että onko vaarallista? En halua mennä gynelle tai terkkarille:/

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.04.2016
Hei,
Sinun kysymykseen olisi paljon helpompi vastata jos minulla olisi mahdollisuus esittää myös sinulle kysymyksiä. Mietin onko sinulla normaalit kuukautiset ja onko kehityksesi muuten ollut normaalia?
Kuten varmasti jo tiedät niin KAIKKI alapäät ovat erinäköiset, ja kaiken maailman eriväriset ja kokoiset näpyt ovat todella yleiset ja yleensä aivan vaarattomat. Mutta koska en kirjoittamasi tekstin perusteella tiedä mistä on kyse niin suosittelisin kuitenkin että ottaisit yhteyttä ehkäisyneuvolaan.
Olen aivan varma että kätilö/lääkäri joka ottaisi sinua vastaa siellä on ymmärtäväinen, ja koska hän tietäisi että kyseessä on ensimmäinen gyn.tutkimus hän olisi aivan varmasti varovainen. Jos jossain vaiheessa sattuisi tai tuntuisi pahalta sinun ei tarvitse kuin sanoa, niin se loppuu siihen. Mutta olen kuitenkin sitä mieltä että tutkimusta olisi hyvä tehdä varmistaakseen että kaikki on niin kuin pitää.
Soita kotikuntasi ehkäisyneuvolaan/terveyskeskukseen ja varaa aika, niin sinun ei tarvitse miettiä asiaa enempää sen jälkeen.
Haleja
Tessi