alapää
10.05.2017
Hei, olen 27v 3lapsen äiti ja haluaisin kysyä onko normaalia uloimpien häpyhuulten röpelöisyys? Mielestäni on kamalan näköiset ja kun sinkkuna olen huolestuttaa alapääni "kauneus" nainen89
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
16.05.2017
Hei "nainen89"!
Kiitos kysymyksestäsi! Hienoa, että tulit kysymään mieltäsi askarruttanutta asiaa tänne, etkä jäänyt yksin pohtimaan asiaa.
Naisen häpy on aina yksilöllisen näköinen, ihan niin kuin mikä tahansa muukin kehonosa. Häpyhuulia on monenlaisia ja esimerkiksi ulompien häpyhuulten iho voi olla epätasainen, sillä alue sisältää hikirauhasia, talirauhasia ja karvatuppia. Tarkoititko röpelöisyydellä eräänlaista ruttuisuutta tai kurttuisuutta? Häpyhuulet ovat ryppyisiä, sillä tämä seikka mahdollistaa häpyhuulten turpoamisen, kun nainen kiihottuu. Myös tietysti synnytykset muuttavat ihmisen kehonkuvaa niin henkisellä kuin fyysiselläkin tasolla. Fyysiset muutokset voivat näkyä myös esimerkiksi alapään ulkonäössä.
Oletko aiemmin katsonut alapäätäsi ja huomannut siinä nyt muutoksia? Onko sinulla sukupuolitaudin riskiä? Mikäli havaitset esimerkiksi syylämäisiä muutoksia, voi kyseessä olla kondylooma (http://www.terve.fi/visvasyyla/40853-visvasyyla-kondylooma). Jos ulkonäkö on aina ollut samanlainen, niin eiköhän kaikki ole kunnossa. Jos asia huolettaa sinua tai häpyhuulista tuntuu olevan terveydellistä vaivaa, niin kannattaa ottaa asia puheeksi gynekologin kanssa, eipä keskustelusta haittaakaan voi olla.
Moni muukin nainen on huolissaan alapäänsä ulkonäöstä -aivan turhaan. Jokaisen alapää on kaunis ja hyvä juuri sellaisenaan. Eipä sitä yleensä kuule, että toisen kiinnostus seksin aikana lopahtaa häpyhuulten ulkonäön takia. Erityisesti, jos toiseen on jo ehtinyt syntyä kiintymyssuhde, ei alapään ulkonäkö ole se merkittävin tekijä toisessa. Olitpa sitten kiinnostunut miehistä tai naisista, voit aina miettiä, että niin peniksellä kuin emättimelläkään ei ole silmiä. Siksi on lopulta yhdentekevää, miltä häpyhuulet näyttävät läheltä.
Kohtele kehoasi lempeydellä ja ylpeydellä, onhan se luonut maailmaan uutta elämää. Mikäli asia painaa mieltäsi, voit jutella luottamuksella ja maksuttomasti ajatuksistasi Väestöliiton (http://nettipalvelut.vaestoliitto.fi/nettivastaanotto/parisuhteen-tueksi/) nettivastaanotolla sekä Sexpon (http://www.sexpo.fi/neuvonta/neuvontapuhelin-2/) neuvontapuhelimessa.
Toivottavasti sinulla on nautinnollinen sinkkukevät edessäsi ja saat auringosta lisää hyvää energiaa elämääsi. Olet upea nainen, iloitse siis jokaisesta kohdasta itsessäsi!
Ystävällisin terveisin, Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.