Alapää
09.07.2017
Hei, käytin tänään ensimmäisen kerran tamponia sain sen hyvin sisälle, mutta kun yritin ottaa sen pois huomasin että tamponin päässä (jossa on se naru) on iho suikale (varmaan immenkalvo) sain tamppoonin sitten pois mutta emättimen suulle jäi sellainen retale eli tavallaan siinä on kaksi reikää niin pitääkö se retale katkaista voiko sen katkaista itse vai pitääkö mennä lääkäriin vai onko sitä edes pakko katkaista mä en tiiä yhtään mitä mun pitäs tehdä voiko se hävitä itestään esim ekan yhdynnän aikana jos se katkeaa tai jotain kiitos jos autatte. Apua!!!
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
16.07.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Mahdollisesti kyllä kuvailemasi ihonpalanen on immenkalvoa. Sitä ei kuitenkaan tarvitse mitenkään itse alkaa leikkaamaan eikä käydä lääkärissäkään. Toki jos varmuudeksi lääkärissä haluat käydä, tee toki niin. Se, että leikkelisit itse itseäsi saattaisi mahdollisesti aiheuttaa haavan, jolloin haavan tulehtuminenkin olisi teoriassa mahdollista. Mikäli sinulla ei ole kipuja, eikä ihonpalanen sinua vaivaa, ei ole syytä huoleen ja voit jatkossakin käyttää tampoonia. Tampoonia käytettäessä on syytä muistaa vaihtaa uusi tampooni riittävän usein.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.