Alapää ongelmia
21.07.2017
Hei!
Minulla on outoa valkoista ihottumaa emättimen aukon ja välilihan alueella, joka aina välillä "kesii" pois. Kutisee ja kirvelee myös, terveysasemalta kehotettiin hakemaan hiivalääke. Voiko tämä olla vain hiivaa? Olen myös netistä löytänyt taudin nimeltä valkojäkälä ja pelottaa että minulla on se. Limakalvoni ovat erittäin kuivat muutenkin ja yhdyntä usein sattuu. En haluaisi emättimeni aukon pienenevän entisestään, mitä tässä pitäisi tehdä? Kuulostaako hiivatulehdukselta vai joltain muulta? Kävin sukupuolitautitesteissä (veri- ja virtsakoe) ja ne olivat puhtaat. Minulla on lääkäri aika julkisella vastaanotolla varattuna, mutta siihenon vielä monta viikkoa. Yksityinen on niin kallis, etten raaskisi mennä, ellei ole pakottava tarve. Vastausten tarpeessa

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
31.07.2017
Hei,
Vaikea tietää mikä sinulla on kuvailusi perusteella. Hiivatulehdus voi toki aiheuttaa sekä kutinaa että kirveilyä, mutta yleensä ei kuitenkaan ihottumaa. Ihottuma kuulostaa enemmän joltain sukupuolitaudilta (esim. klamydia). Toisaalta kirjoitat että olet käynyt testeissä ja että tulokset olivat puhtaat.
Ellet ole vielä kokeillut hiivalääkettä suosittelen että kokeilisit, siitä ei ole mitään haittaa vaikka kyseessä ei olisikaan hiivatulehdus. Hiivatulehduksen yhteydessä esiintyy yleesä myöskutinan ja kirveilyn lisäksi runsas, paksu tai kokkareinen valkovuoto, joten jos sellaista on ollut niin todennäköisyys on suuri että juuri hiivatulehduksesta on kyse. Apteekista voit ostaa Canesten voidetta mitä voi käyttää sekä ulkoisesti että sisäisesti hiivatulehduksen hoitoon. Yleensä voide auttaa kutinaan nopeasti, eikä siihen tarvita lääkärin kirjoittamaa reseptiä
Toivottavasti voiteesta olisi apua sinulle, mutta suosittelen kuitenkin että kävisit tapaamassa lääkäriä jotta hän voisi tutkia sinua ja tarvittaessa antaa vinkkejä miten voisit hoitaa limakalvojasi parhaalla mahdollisella tavalla. Yhdyntäkipu on sellainen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota - ja johon löytyy yleensä apua. Suosittelen ettet harrastaisi suojaamatonta yhdyntää tällä hetkellä jos sinulla on paljon oireita, mutta noin yleisesti voin myös suositella että käyttäisit liukuvoidetta seksin yhteydessä.
Eli kokeile ensin Canesten voidetta (tai muuta vastaavaa) ja pidetään peukkuja että oireesi häviävät tällä jolloin voit rauhassa odottaa lääkäriaikaasi. Mikäli oireesi jatkuvat tai pahenevat suosittelen että soittaisit perhesuunnitteluneuvolaan jolloin kätilö/terveydenhoitaja voi ottaa kantaa asiaan.
Ystävällisin terveisin
Tessi