Alapään karvoitus
30.07.2015
En tykkää mun alapään karvoista ja haluisin poistaa ne, mmut miten se pitäis tehä ja milloin ois paras aika kuusta? Kannattaako kaikki karvat poistaa vai vaan osa? Tietämätön
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
04.08.2015
Hei,
Kiitos viestistäsi. On monia tapoja poistaa ja ajella karvoitusta alapäästä. Toiset tykkäävät pitää bikinirajat siistinä, toiset taas haluavat kaikesta karvoituksesta eroon. Intiimialueen karvoituksella on tärkeä tehtävä suojata alapäätä bakteereilta ja lialta, joten tästä syystä ainakin osa karvoituksesta kannattaa säilyttää.
Helpoin ja halvin tapa siistiä alapään karvoitusta on sheivaaminen, eli karvojen ajelu siihen tarkoitetulla terällä. Sheivaaminen voi ärsyttää ihoa ja aiheuttaa tulehduksia. Niiden välttämiseksi tulee huolehtia siitä, että käyttää puhdasta terää sekä intiimialueen sheivaukseen tarkoitettua vaahtoa tai geeliä. Karvat tulee sheivata niiden kasvusuunnan mukaisesti, ei vastaan. Perusvoide rauhoittaa ihoa sheivauksen jälkeen.
Vahaus on toinen mahdollisuus poistaa alapään karvoitusta. Vahauksessa karva repäistään irti juurineen, joten se pysyy myös pitempään poissa. Vahaus tulisi mieluiten suorittaa ammattilaisen toimesta kauneushoitolassa.
Lopullisesti karvoituksesta pääsee eroon vain laser-hoidoissa. Useamman kerran toistettu laser-hoito tuhoaa karvan ja juuren kokonaan. Laser-hoidot ovat kuitenkin kalliita.
Karvoituksen määrä vaihtelee, ja karvat ovat toisilla paksumpia kuin toisilla. Joillakin iho taas on herkempi tulehtumaan kuin toisilla. Tästä syystä samat menetelmät karvanpoistoon eivät sovellu kaikille. Itselle sopivan menetelmän voi löytää vain kokeilemalla erilaisia vaihtoehtoja. Huolehdi hyvästä hygieniasta ja laadukkaista tuotteista, kun kokeilet erilaisia karvanpoistomenetelmiä. Alkuun kannattaa kokeilla karvanpoistoa vain pienelle alueelle ja katsoa, miten iho siihen reagoi. Jos karvanpoisto aiheuttaa esim. tulehtuneita näppyjä, tulee ihon antaa parantua kunnolla ennen uutta kokeilua.
Mitään tiettyä aikaa kuukaudesta ei ole, jolloin karvanpoisto kannattaisi erityisesti tehdä. Ihon sanotaan olevan herkimmillään kuukautisten aikana, joten vahaus voi sattua silloin enemmän kuin muulloin.
Lisää intiimialueen karvanpoistosta voit lukea täältä:
http://www.decibel.fi/tietoa/keho/tyttojen-alapaa-ja-rinnat/tyttojen-alapaa/alapaan-hygienia/intiimialueen-karvanpoisto
Aurinkoista loppukesää sinulle!
Maria - Nuortenelämä.fi