Alapään sheivauksesta
16.08.2015
Hei. Olen sheivannut bikinirajaani ja sinne on tullut pari isoa näppyä ja arpia, jotka eivät lähde oikein pois. Toinen näpyistä on ollut jo 2-3kk. Miten saisin ne pois? Asia häiritsee minua tosi paljon. Tjj
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
19.08.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.Todennäköisesti kyseessä on karvatupentulehdus, joka voi aiheutua sheivatessa, jos iho rikkoutuu.Yleensä karvatupentulehdus rauhoittuu parissa viikossa.
Karvatupentulehdusta voi hoitaa itse pesemällä ihoa vedellä ja saippualla kahdesti päivässä. Pesun jälkeen kuivataan puhtaalla pyyhkeellä ja alueelle levitetään antiseptistä voidetta muutaman päivän ajan.(Lähde Terveyskirjasto Duodecim: Karvatupentulehdus)
Kutiavia ja ärsyyntyneitä näppylöitä ei saisi raapia, koska se lisää tulehdusta. Lisäksi kannattaa välttää hankaavien ja hiostavien alushousujen käyttöä. Puuvillaiset pikkuhousut ovat hengittävät. Peseytymisessä ei kannata käyttää pesuharjaa tai pesusientä.
Vinkkejä ihokarvojen poistamiseen ja ihon ärsyyntymisen ehkäisemiseen voit lukaista Väestöliiton nuorten verkkosivuilta: Vinkkejä ihokarvojen poistamiseen
Saija - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.