APUA
14.03.2017
Moi,
En tykkää käydä gynellä tai muissa tarkastuksissa, joten päätin hakea ensin apua täältä.. Emättimeni on muuttunut, toinen sisemmistä häpyhuulistani on ollut aina toista isompi, mutta nyt isomman häpyhuulen viereen on muodostunut iso turvonneelta verisuonelta näyttävä asia, joka toisinaan särkee hieman. Onko tällaiset muutoket normaaleja vai pitäisikö uskaltautua gynelle? pelottaa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.04.2017
Moi "pelottaa"!
Kiitos kysymyksestäsi! Kiva, että lähdit hakemaan apua ja uskouduit ensin meille intiimistä vaivastasi.
Jokaisen emätin on omanlaisensa, mutta häpyhuulet eivät aina ole täysin symmetriset kaikilla koon puolesta. Näin netin kautta on vaikea sanoa tarkasti, mistä voisi olla kyse noin muutoin. Yksi mahdollisuus on esimerkiksi suonikohju häpyhuulessa. Suonikohjuja on yleensä kylläkin raskaana olevilla, mutta et maininnut, että sinulla olisi ollut mitään raskauteen (tai runsaaseen painonnousuun) liittyvää.
Suonikohjut ovat epämiellyttävältä tuntuvia, turvonneita suonia. Ne voivat aiheuttaa kipua ja paineen tunnetta. Paineen tunnetta voi yrittää lievittää vaihtamalla asentoa riittävän usein tai käymällä makuulle ja nostamalla jalat hetkeksi ylös, välttämällä kyykistelyä ja joissakin tilanteissa painamalla varovasti kylmäpussia suonikohjun päälle. Varo kuitenkin alueen paleltumista. Mikäli kyse olisi esimerkiksi raskaana olevasta henkilöstä, menee vaiva usein nopeasti ohi synnytyksestä. Joillakin vaiva voi jäädä pidemmäksi aikaa eikä mene pois itsestään.
Moni muukin arastelee gynekologilla/lääkärillä käyntiä. He kuitenkin ovat alansa asiantuntijoita ja nähneet kaiken. Heille alapään hoitaminen ei eroa käden tai jalan hoitamisesta, joten mitään syytä nolostumiseen ei ole. Koska ei ole varmaa, mistä sinun tapauksessasi on kysymys tai meneekö tilanne itsellään ohi, on varmempi, että otat yhteyttä terveydenhoitohenkilökuntaan. Soita vaikkapa ensin puhelinajalla, jos muuten ujostuttaa ja kysele, voisiko vaivaa selvittää vain puhelimitse. Ei kannata kuitenkaan pelätä gynekologilla käymistä, sittenhän vaiva paranee ja et joudu kärsimään säryistä. Hetken rohkeus palkitaan hyvällä ololla.
Ei tarvitse pelätä, eiköhän kaikki mene ihan mukavasti.
Tsemppiä sinulle ja hyvää vointia, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.