Apua rumaan pimppiin äkkiä!
10.07.2017
Hei, sheivaamisen jälkeen olen huomannut että pimppiini on tullut tummia jälkiä. Näyttävät vereltä. Iho on niistä kohdista ehjää ja jäljet eivät lähde pois ajan kanssa. Mitä niille voi tehdä ?! ...
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
14.07.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Tosi hyvä juttu, että haluat huolehtia terveydestäsi ja otit meihin yhteyttä.
Kerroit huomanneesi tummat jäljet sheivaamisen jälkeen. Varmistan vielä, että onko näitä mainitsemiasi tummia jälkiä ollut ennen kuin aloit sheivata vai tarkoititko, että sheivaamisen jälkeen tummat jäljet ovat ilmestyneet alapäähäsi? Mikäli jäljet ovat olleet jo aiemmin ja huomasit ne ensi kerran vasta, kun karvat on poistettu, voi kyse olla ihan luonnollisesta ihosi pigmentistä. Joskus myös ikääntyminen tai vaikkapa raskauden mukanaan tuomat hormonimuutokset voivat saada aikaan alapään tummumista, mutta yleensä se on kokonaisvaltaisempaa eikä alapää jää laikukkaaksi. Käsitin kysymyksestäsi kuitenkin, että aiemmin alapääsi on ollut tasaisemman värinen ja vasta sheivaaminen on aiheuttanut jäljet.
Onko sinulla herkkä iho noin muutoin? Alapään iho on herkkää ja siksi intiimialueita tulee käsitellä varoen ja oikeanlaisilla välineillä sekä intiimialueelle sopivilla tuotteilla. Voisiko kyseessä olla vain eräänlainen arpikudos, jonka tylsä terä tai kovat otteet ovat aiheuttaneet? Jos kyse olisi arvista, voi parantumiseen ja arpien vaalenemiseen kulua valitettavasti pitkäkin aika.
Yleensä iho saattaa sheivaamisen jälkeen punoittaa ja voi muuttua näppyläiseksi. Joskus tummempia tai punoittavia kohtia voi syntyä sisäänpäin kasvaneiden karvojen takia. Näppylöitä ja punoitusta voi yrittää ehkäistä ennalta ajamalla karvat myötäkarvaan suihkun jälkeen sekä sivelemällä sheivauksen jälkeen alueelle viilentävää, intiimialueelle soveltuvaa geeliä. Tarkempia vinkkejä ihokarvojen poistamiseen löydät täältä (https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/murrosian-kasvu-ja-kehitys/ihokarvat/ihokarvojen-poistaminen/).
Voit tehdä hieman tutkimusta, millainen karvanpoistotapa olisi sinulle sopivin ja mieluiten testata erilaisia tekniikoita tai tuotteita ensin jollekin muulle kuin alapään iholle, mikäli sinulla on kovin herkkä iho. Hyvää tekisi myös pieni tauko sheivauksessa, jotta näkisit, poistuvatko tummat jäljet pidemmän ajan kuluttua pois kokonaan. Et kertonut, kuinka kauan olet tilannetta tarkkaillut, mutta jos kyse on esimerkiksi noin kuukaudesta tai kahdesta, voi olla varmempaa, että juttelisit nyt jo terveydenhoitajan kanssa, jotta tilanne ei pitkity. Erityisesti silloin, jos kyse ei ole sisäänpäin kasvaneista karvoista ja tummat alueet laajenevat tai jotakin muita oireita ilmenee, kannattaa tosiaan ottaa asia puheeksi terveydenhoitajan kanssa. Et maininnut seksitaudin mahdollisuutta, mutta jos näin olisi, varmista, ettei kyse ole sukupuoliteitse tarttuvasta taudista, kuten kondyloomasta. Käsitin kuitenkin, että jäljet eivät viittaa sukupuolitautiin, joten eiköhän kyse ole tuosta sheivaamisesta. Luultavasti ei ole kuitenkaan mitään syytä huoleen, joten kerro rohkeasti tilanteestasi, mikäli tilanne on jo nyt jatkunut pitkään tai jatkuu edelleen.
Alapääsi on varmasti hyvä sellaisenaan, olipa se minkä värinen tahansa. Toivotaan, että tilanne selviää ajan myötä tai viimeistään terveydenhoitajan vastaanotolla.
Huoletonta kesää sinulle, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi.
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.