Emätin
25.02.2017
Hei, olen miettinyt miksi sormetus tai muu emättimen sisälle kohdistuva tyydyttäminen ei tunnu miltään. Pelkään, että tulevaisuudessa yhdynnässä en saa mitään nautintoa. Millään tavalla sormetus tai muu ei satu, mutta ei se miltään tunnukkaan. Klitoris tuntee kyllä aivan normaalisti. Mistä tämä voisi johtua? Olisiko teillä vinkkejä kokeillla jotain mikä voisi auttaa tähän? Tyttö
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.03.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Mukavaa, että uskallat tutkia omaa kehoasi ja sen reaktioita. Siinä ei ole mitään pahaa, jatka samaan malliin.
Ihmisiä on erilaisia ja se mikä toisesta tuntuu hyvältä ei aina toista miellytä yhtään. Jos et siis nauti siitä, että emättimen sisälle työnnetään jotain, kannattaa keskittyä mieluummin jonkin muun paikan hyväilyyn, esimerkiksi juurikin tuohon klitorikseen. Kehossa on paljon muitakin seksuaalista mielihyvää tuottavia kohtia. Esimerkiksi kaulan, rintojen ja sisäreisien alueet ovat tällaisia. Nautinnon ei siis ole pakko syntyä vain sukuelinten alueella, ihminen on paljon moniulotteisempi kokonaisuus. Itse kokeilemalla löydät sellaisia kohtia, jotka miellyttävät sinua. Näin opit jo ennen yhdyntää tuntemaan kehoasi ja tiedät, mistä kohtaa sinua tulee koskettaa ja millä tavalla, jotta saisit nautintoa. Ota huomioon, että esimerkiksi moni nainen tarvitsee klitorisstimulaatiota yhdynnässä, eli et ole ainoa ihminen maailmassa, jolle emättimen sisälle kohdistuva liike ei tuo eniten nautintoa. Olemme kaikki yksilöllisiä ja muitakin kehosi kohtia kosketellessa saatat saada orgasmin.
Hyvä, ettet ole satuttanut itseäsi työntämällä sormia tms. sisälle. Kehoaan kannattaa kuunnella, eli väkisin ei saa tehdä sellaista, joka satuttaa kehoasi. Jatka sitä, mikä tuntuu hyvältä ja vältä sitä, mikä ei tunnu hyvältä. Et maininnut, oletko kuitenkin ollut kiihottuneessa tilassa hyväillessäsi itseäsi? Usein naiset tuntevat miellyttävämpänä sen, että emätin on hyvin kostea, jotta itsetyydytys olisi nautinnollista. Toisaalta, joskus voi käydä niinkin, että kitka katoaa, jos emättimestä erittyy runsaasti nestettä. Intiimialueille on suunniteltu erilaisia verenkiertoa vilkastuttavia geelejä, jotka lisäävät kosketusherkkyyttä. Ehkäpä kannattaa kuitenkin ensin testata ihan tavallista liukuvoidetta ja edellä mainittuja ohjeita. Jos olet jossain vaiheessa harrastanut runsaasti itsetyydytystä välineillä, jotka värisevät, voit jättää ne hetkeksi sivuun ja katsoa, lisääntyykö kosketusherkkyys vähitellen entiselleen.
Tarvittaessa voit jutella terveydenhoitajan tai gynekologin kanssa, niin saat täyden varmuuden tilanteeseesi. Älä kuitenkaan huoli, ihmisen keho muuttuu koko ajan ja aina voi havaita jotakin uutta omassa kehossaan. Olet vielä kehittyvässä iässä, joten siksikin odottele hetki ja katso, mitä tuleman pitää. Mahdollisen tulevan seksikumppanin kanssa voit ottaa puheeksi tilanteesi, jos koet sen olevan edelleen ongelma myöhemmin elämässäsi. Voitte tuolloin yhdessä jutella terveydenhoitajan kanssa, mikäli tilanne tällä hetkellä tuntuu liian jännittävältä yksin. Mitään noloa ei asiassa silti ole. Väestöliiton sivuilta löydät lisätietoa muun muassa tytön kehosta (http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/) sekä itsetyydytyksestä (http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/mitaseksion/). Myös Demin sivuilta voit saada itsetyydytyksestä (http://www.demi.fi/lehti/artikkelit/aika-nauttia-itsetyydytyksen-abc) lisää tietoa.
Rakasta kehoasi, se on täydellinen juuri tuollaisenaan!
Aurinkoista loppuviikkoa sinulle, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.