emätin ongelma
03.03.2014
Moi!olen 14 vuotias tyttö ja mulla on ongelma alapäässä. Kun kokeilen sormella emättimeni suuaukkoa niin tunnen jotain ropelöä ikään kuin suolia,mutta kun katson sinne peilillä niin siinä on niinkun patti.. En pääse sen läpi kun yritän varovasti työntää sormeani sinne tai kyllä ehkä pääsisinkin mutta se tuntuu epämukavalle, niin en uskalla....ja onko se myös normaalia että kun "ponnistan" niin multa tulee valkovuotoo tai sellasta vettä sieltä..ja peilillä näen että valkovuoto tulee sen pallukan läpi tai siitä,en oikeen tiiä ja en oikeen uskalla mennä minnekkään gynekologille tai lääkäriin tästä :( mutta mikä se voi olla? ja mitä mun kannattais tehä?
Ja voisko se haitata seksin harrastamista vanhenpana tai uskallanko ton "pallukan"takii ees kokeilla ikinä seksin harrastamista,että jos se vaikka sattuu ihan sikana kun se pippeli menee sen läpi. milla99
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
Ungdomsinformatören Lena Vastaa
04.03.2014
Hei!
Olemme lähettäneet kysymyksesi eteenpäin seksuaalineuvoja ja kätilö Kristiinalle. Laitan vastauksen tänne niin pian kuin saan sen!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Heippa!
"pallukka" jota kuvailet, on varmasti immenkalvo, eli kalvo joka on sisempien häpyhuulten välissä, hiukan emättimen aukon sisäpuolella. Sen keskeltä avautuu emättimen aukko. Virtsaputken aukko sijaitsee samoin sisempien häpyhuulten välissä emättimen aukon yläpuolella.
Immenkalvo on rengasmainen ohut sidekudospoimu, jonka tarkoituksena on suojata emätintä. Tytön kasvaessa immenkalvo venyy ja suurenee niin, että yhdynnät ovat mahdollisia, ja siten myös lasten saaminen mahdollistuu.
Immenkalvo voi luonnostaan olla niin väljä, että sitä on vaikea edes huomata. Toisilla immenkalvon keskelle jäävä aukko on taas huomattavasti pienempi. Ensimmäisessä yhdynnässä tämä kalvo löystyy, venyy ja antaa myöten.
Pääsääntöisesti immenkalvon venymisen pitäisi tapahtua niin hellävaraisesti, ettei se pääse repeämään.
Joskus ensimmäisen yhdynnän yhteydessä voi myös tapahtua repeämistä ja verenvuotoa. Joillakin immenkalvon venyminen ei satu lainkaan, toisilla se voi tuntua kivuliaalta. Siksi ensimmäinen yhdyntä on aloitettava hellävaraisesti ja hitaasti; ennen yhdyntää on varmistuttava siitä, että lantiopohjan lihaksisto on rentoutunut. Ei siis mitään syytä huoleen, olet täysin normaali.
Ja on myös täysin normaalia, että sinulta tulee emättimestä valkovuotoa. Joskus se voi valua ulos itsestäänkin, joskus taas ei, riippuu vähän siitäkin paljonko sitä kulloinkin tulee.
Tämä vaihtelee kuukautiskierron eri vaiheissa, ja vuoto voi olla kaikkea paksusta valkoisesta ohueen kirkkaaseen nesteeseen. Määräkin vaihtelee paljon. Valkovuodon tarkoitus on suojata emätintä bakteereilta.
Terkuin seksuaalineuvoja/kätilö Kristiina