Emätin ongelma
16.10.2015
Hei, minua on askarruttanut emättimessäni kauan olleet haavaumat emätinaukon reunoilla. Ne kutiavat aina iltaisin melko paljon, mutta päivisin en edes huomaa niitä. Myös outo kokkareinen ja hieman vetinen valkovuotoni askarruttaa. Sitä ei huomaa muutakuin kokeilemalla sormella emättimenseinämistä. Kuitenkin housuihin tuleva vuoto on normaalia.
Tyttö 14
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
21.10.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Olisin halunnut kysyä sinulta tarkemmin kertomistasi haavoista. Kerrot niiden kutiavan, mutta kirveleekö? Käytätkö pikkuhousunsuojia? Onko ollut yhdyntöjä?
Pikkuhousujensuojien käyttö saattaa tehdä emättimen seudun liian tiiviiksi, jolloin "ilmastointi" ei toimi, tällöin esimerkiksi niin sanotut ilmakylvyt saattaisi auttaa eli mahdollisuuksien mukaan ilman housuja ja alushousuja. Pikkuhousujen reunat saattavat hangata ja ärsyttää, mutta yleensä kyllä kuitenkin enemmän häpyhuulia kuin emättimenaukon reunoja.
Yhdynnän mahdollisuutta olisin kysynyt, koska yhdynnän aiheuttama mekaaninen hankaus ja ärsytys emättimen aukolla saattaisi aiheuttaa haavaumia. Nämä kuitenkin paranevat itsestään ajan kanssa. Suosittelen, että hakeudut lääkärin vastaanotolle, jolloin saisit varmuuden siitä mistä haavaumissa on kyse.
Mitä tulee kuvailemaasi valkovuotoon emättimenseinämillä niin valkovuotoa on aina jonkin verran suojaamassa limakalvoja. Jos valkovuoto on kovin kokkareista ja/tai tympeän hajuista olisi, niin ikään on hyvä käydä lääkärin vastaanotolla, jotta voidaan varmistaa ettei kyseessä ole emättimen hiivatulehdus.
Haluaisin vielä pari asiaa muistuttaa intiimihygieniasta. Vettä ei tule suihkuttaa suoraan emättimeen. Käytettävän saippuan tulisi olla intiimialueelle sopivaa, näin esimerkiksi emättimen pH arvo ei muutu bakteereille edulliseksi. Ilmakylvyt ja puuvillaiset alushousut niinikään tukee intiimialueen terveyttä.
Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.