Emättimen ph
28.11.2014
Moi oon pitkään jo miettinyt että mitä tarkoittaa että emättimen ph on epätasapainossa? Ja mistä tietää jos emättimen ph on epätasapainossa ja miten sen voi hoitaa kuntoon? K

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
02.12.2014
Hei
ja kiitos hyvästä kysymyksestä! Monesti puhutaan emättimen epätasapainosta, muttei muisteta kertoa mitä sillä tarkoitetaan, joten tehdään se nyt.
Emättimen epätasapaino tarkoittaa sitä, että emättimen luonnollinen bakteeritasapaino on järkkynyt. Epätasapaino voi aiheuttaa haitallisten bakteerien ja hiivojen kasvua. Tasapainoisen emättimen pH- arvo on 3,8 - 4,5. Se on hapan ja suojaa emätintä taudinaiheuttajilta ja tulehduksilta, koska useimman taudinaiheuttajat eivät pysty elämään happamassa ympäristössä.
Jos emättimen pH-arvo on muuttunut, se voi johtua esimerkiksi emätintulehduksesta, bakteeritulehduksesta, sukupuolitaudista, liiallisesta pesusta tai estrogeenipuutoksesta. On myös tavallista, että yhdyntä ilman kondomia aiheuttaa epätasapainoa, koska sperma/siemenneste on emäksinen ja siksi olisi tärkeää pestä alapää aina yhdynnän jälkeen, jottei pH-tasapaino järky ja aiheuta esim. hiivatulehdusta.
Terveisin terveydenhoitaja Tessi ja nuorisotiedottaja Jenny