Eroon siteistä
21.11.2013
Moi.
En oo kehdannu sanoo tästä äitille tai terkkarillekkaa... mut haluaisin päästä eroon ainaisesta siteiden käytöstä. Joudun käyttämään kokoajan koska alapääni vuotaa jollakin tapaa ja sitten se myös haisee pahalta. Mitä teen?? epänormaali

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
22.11.2013
Moi!
Tarkoitatkohan vuodolla valkovuotoa? Valkovuoto on emättimessä olevaa nestettä, jonka avulla mahdolliset bakteerit ja liat kulkeutuvat pois emättimestä. Se auttaa myös alapään limakalvoja pysymään kosteina ja pehmeinä ja se estää myös tulehduksia. Tytöillä on valkovuotoa koko ajan, mutta sen määrä vaihtelee yleensä kuukautiskierron aikana.
Valkovuodon ei sinänsä pitäisi haista miltään terveessä alapäässä. Joskus se voi haista hieman happamalle, mutta sen ei kuulu haista pahalle. Monesti tytöt voivat luulla, että heidän alapäänsä haisee pahalle, vaikka se olisikin alapään luontainen haju. Mutta jos valkovuoto alkaa oikeasti haista pahalle ja jos se muuttaa ulkonäköään, on se yleensä merkki jostain poikkeavasta. Se voi esimerkiksi olla merkki tulehduksesta tai PH-arvon muutoksesta. Jos olet harrastanut seksiä, voi kyse olla myös sukupuolitaudista. Näissä tapauksissa kannattaa ottaa yhteyttä kuntasi ehkäisyneuvolaan.
Valkovuodon määrä vaihtelee tytöstä toiseen - toisilla sitä on enemmän ja toisilla niukemmin. Runsas valkovuoto sinulla voi johtua juurikin siitä, että käytät siteitä päivittäin. Silloin iho ei pääse kunnolla hengittämään ja se taas lisää valkovuotoa. Yritä siis jättää siteet pois ja käytä niitä vain kuukautistesi aikana. Alussa joudut ehkä vaihtamaan alushoususi useammin, mutta määrän pitäisi vähentyä ajan kuluessa.
Valkovuodon määrä voi lisääntyä myös jos peset alapäätäsi liian usein ja käytät pesuun saippuaa. Liika peseminen ja saippuan käyttö kuivattaa alapäätä ja voi muuttaa sen ph-arvoa, mikä taasen voi lisätä valkovuotoa. Jos peset liikaa, tekee kehosi tuplasti enemmän työtä luonnollisen suojan palauttamiseksi, mikä siis lisääs valkovuodon määrää. Joten mitä enemmän peset, sitä enemmän kehosi tuottaa valkovuotoa. Alapäätä tulisi pestä korkeintaan kerran päivässä ja pesuun tulisi käyttää vain lämmintä vettä. Vältä jatkossa myös liian kireitä housuja, stringejä ja nuku sen lisäksi yöt ilman alushousuja, jotta alapääsi saisi "hengittää" mahdollisimman paljon.
Koita näitä seuraavia vinkkejä ainakin muutaman viikon ajan, mutta jos ne eivät tepsi, kannattaa sinun joka tapauksessa kääntyä ehkäisyneuvolan puoleen. Siellä voit tarkistaa, että kaikki todella on kunnossa ja saada apua runsaaseen valkovuotoon esim. jonkin hormonaalisen ehkäisyn kautta.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott (kätilöiden aiempiin valkovuodosta kertoviin vastauksiin perustuen)