gynekologille?
13.11.2014
Jos käy gynekologilla ja olet alaikäinen, meneekö käynnistä tieto kotiin tai tarviiko huoltaja olla mukana? Ja jos kerron sille esim.että olen ollut Sukupuoliyhteydessä niin jääkö tieto vain hänelle vai ilmoitetaanko kotiin?? vikaa alapäässä?

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.11.2014
Hei,
Jos käyt gynekologilla niin siitä ei mene mikään tieto kotiin eikä huoltajan tarvitse olla mukana. Ja vaikka kerrot että olet harrastanut seksiä niin gynekologi ei kerro asiasta eteenpäin (kunhan kyse ei ole mistään laittomuuksista, esim. jos kumppanisi olisi paljon vanhempi kuin sinä tai jos kyseessä olisi ollut raiskaus).
Gynekologisi on todennäköisesti tyytyväinen siitä että haet apua ja tulet kontrolliin, sillä se tarkoittaa että olet kypsä ja vastuuntuntoinen. Eli jos sinulla on jokin vaiva niin varaa vaan rohkeasti aika gynekologille, se on aivan oikea tapa toimia. Ajan voit varata joko kouluterkkarisi tai oman terveysasemasi kautta.
Terveisin
Tessi