haava
15.01.2014
Kävin eilen normaalisti vessas, ja pyyhin ihan normaalisti.Mua alko kuitenki sattuu emättimen kohdalle,ja katoin käsipeilistä, ni siinä, missä emätin loppuu (peräreikään päin(?)) nii sinä oli pieni haava. Onko se vaarallista ja parantuuko itsestään? nolo

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
20.01.2014
Hei!
Kysymyksestäsi on mennyt muutama päivä - ehkä haava on jo parantunut? Yksittäiset haavat alapäässä ovat ihan tavallisia - niitä voi tulla esim. jos olet sattunut vetämään alapään ihoa väärällä tavalla tai vaikkapa rääpäissyt vahingossa pitkillä kynsillä.
Haavat voivat kuitenkin johtua myös siitä, että alapään ihosi on liian kuiva. Kuivuus voi johtua esim. siitä, että olet pessyt alapääsi saippualla, olet käyttänyt liian kireitä vaatteita, tai että alushoususi (stringit?) ovat ärsyttäneet herkkää ihoa tai että sinulla on ollut valkovuotoa tai kosteutta, joka on ärsyttänyt alapään ihoa. Voit yrittää levittää intiimialueelle tarkoitettua ihoöljyä, kosteusvoidetta tai bepanthenia varovaisesti ärtyneelle alueelle. Pyri myös "ilmakylpemään" mahdollisimman paljon - eli älä käytä alushousuja nukkuessasi, vaan anna alapääsi hengittää. Jos kyse on kuivuudesta, pitäisi haavan parantua näillä keinoin muutaman päivän sisällä.
Jos sinulla kuitenkin on muita oireita, kuten punoitusta ja kutinaa ja jos haavat vaikkapa lisääntyvät, voi kyse olla jostakin tulehduksesta. Kyseessä voi myös olla sukupuolitauti, jos olet altistunut sellaiselle. Jos vaiva ei mene ohi ja etenkin, jos sukupuolitaudin mahdollisuus on olemassa, kannattaa sinun kääntyä kouluterveydenhoitajan/terveyskeskuksen puoleen ja käydä tarkistuttamassa asia.
Jos haava vaivaa vielä, kokeile ensin edellä mainittuja keinoja - uskomme vaivan menevän ohi niillä.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott