haava(?) alapäässä
23.10.2015
Hei! Minua on noin kuukauden vaivannut joku haavauma aivan limakalvojen alapäässä. Se alkaa puolesta välin limakalvoja ja kulkee aivan perälle asti. se ei ole normaalin haavan näköinen/tuntuinen. se on sellainen ulkoneva haava jossa on pieniä ryppäitä(?) mistä on kyse? en ole löytänyt tietoa ja meillä ei ole paikallisellr gynekologille aikoja.... marianne95
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
23.10.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Nyt olisi ollut hyvä tietää tarkemmin millaisia kuvailemasi ulkonevat "ryppäät" ovat. Ovatko ryppäät "kukkakaalimaisia"? Lisäksi, oletko ollut yhdynnässä? Suojaamattomassa yhdynnässä? Uusi kumppani?
Se mitä ajan takaa, on mahdollinen kondylooma-tartunta. Siis olettaen, että taustalla olisi ollut suojaamaton yhdyntä. Tosin tämä on osaltani puhdasta arvailua kuvailemasi haavauman perusteella.
Suosittelen, että varaat ajan mitä pikimmiten lääkärille, yleislääkärille jollei gynekologille ole aikoja. Lääkäri voi tuolloin tutkimusten jälkeen kertoa sinulle varmuudella mistä on kyse.
terveisin, Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.