Haavauma ja patti
15.03.2017
Mulla on ihan pieni haavauma klitoriksen vieressä ja se päättyy klitoriksen sen nahan alle olevaan nuppineulanpäätä vähän isompaan näppylään. Ei kutita tai kirvele mut siihe haataa sattuu jos vähä jos koskee. Mistä on kyse?? Ja voiko olla kondylooma jos viimeisestä nussimisesta on joku kuukausi ja oon ottanu hpv rokotteen? Mitvit
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.03.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Näkemättä on vaikea sanoa mistä haavaumassasi on kyse. Mikäli olisi kyseessä kondylooma eli visvasyylä, ne ovat yleensä "kukkakaalimaisia" syylämäisiä esiintymiä. Visvasyylä ei yleensä aiheuta mitään oireita ja se voi olla jopa näkymätön. Kutinaa ja kirvelyä virtsatessa saattaa kuitenkin esiintyä. Mainitset ottaneesi HPV-rokotteen. Rokote ei suojaa kaikilta syyliä aiheuttavilta virustyypeiltä, mutta kuitenkin tärkeimmiltä syöpää aiheuttavilta viruksilta.
Kysymyksessäsi ei käy ilmi käytittekö ehkäisyä mainitsemassasi yhdynnässä. Kondomi on ehkäisyvalmisteista ainut joka suojaa niin raskaudelta kuin parhaiten myös sukupuolitaudeilta.
Koska mitä ilmeisimmin haava sinua häiritsee, suosittelisin käymään lääkärissä niin saat varman vastauksen mistä on kyse.
Miia, terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja- Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.