Häpyhuulet
16.06.2015
Moi! Tässä lähiaikoina alapääni on kutissut hiaman ja päätin tutkia asiaa hiaman. Levitin häpyhuulia hiaman ja huomasin että siellä oli paljon vaaleita pieniä näppylöitä. Molemmissa häpyhuulissa molemmilla puolilla. En ole ollut minkää laisessa yhdynnässä eli kyseessä ei voi olla sukupuolitauti esim. Kondylooma. Mitä ne pikku pisteet ovat? Onko ne jotain talirauhasia? Kannattaako käydä lääkärissä tai voiko terveydenhoitaja auttaa Ano
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
22.06.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Olet oikeassa. Havaitsemasi pienet vaaleat näppylät ovat todellakin talirauhasia, joita häpyhuulissa on paljon, eivätkä ne ole vaaraksi.
Koska et ole ollut yhdynnässä, ei silloin ole mahdollisuutta sukupuolitaudillekaan. Mahdollisesti kutina, jota lähiaikoina olet tuntenut, saattaa johtua esim. liian tiiviistä vaatetuksesta, jolloin alapääsi ei saa riittävästi ilmaa. Pyykinpesuaine tai käyttämäsi saippua saattavat aiheuttaa kutinaa, etenkin jos olet vaihtanut valmistetta lähiaikoina. Jos käytät päivittäin pikkuhousunsuojaa, saattaa sekin ärsyttää alapäätäsi aiheuttaen kutinaa.
Mikäli kutina kestää kauemmin kuin kaksi viikkoa ja etenkin jos kutinaan liittyy runsasta, kokkareista, epämiellyttävän hajuista valkovuotoa, tulisi hakeutua lääkäriin mahdollisen hiivatulehduksen toteamiseksi tai sen poissulkemiseksi.
Miia, terveydenhoitaja – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.