hyvin kiireellistä
18.11.2013
minun alapääni on kutissut jo varmaan 2vk. sinne on ilmestynyt tavallaan paperi-haavoja pitkiä viiltomaisia kaiketi en kehtaa katsoa tarkasti, jotka kirvelevät ja sattuvat todella paljon on todella vaikea olla mitenkään! mitä minun pitäisi tehdä? en kehtaa mennä terkkarille tai sanoa kenellekkään :I avuntarpeessa

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
21.11.2013
Hei avuntarpeessa!
Yksi vaihtoehto on, että alapääsi on liian kuiva - pesetkö usein ja käytätkö alapään pesuun saippuaa? Alapäätä tulisi pestä korkeintaan kerran päivässä, eikä pesuun tulisi käyttää saippuaa - lämmin vesi riittää. Saippua voi ärsyttää ihoa ja muuttaa alapään ph-tasapainoa, jonka tulisi luontaisesti olla hieman hapan. Jos tunnistat itsesi tästä tavasta, kannattaa sinun jättää saippua pois ja vähentää suihkukäyntejä. Kuivaan alapäähän voit hieroa ihoöljyä tai jotain perusvoidetta, esim. bepanthenia.
Jos kuitenkin olet harrastanut seksiä ja sukupuolitauti olisi mahdollinen, kannattaa sinun heti kääntyä kuntasi ehkäisyneuvolan puoleen ja käydä tarkastamassa, oletko saanut tartunnan. Jos sukupuolitaudinmahdollisuus on olemassa, ei sinun pidä nolostella, sillä hoitamattomilla sukupuolitaudeilla voi olla kauaskantoisiakin seuraamuksia.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott (kätilöiden ja seksuaalineuvojien aiempiin vastauksiin perustuen)