hyvin kiireellistä2
29.11.2013
ku se ei oo kuivaa nähnykkään /: voisin puhua äitin kaa tai kysyä mutta en kehtaa ja se ois vaan tosi noloa ku en oo nähny sitä työkiireiltänsä pitkiin aikoihin ja siis asiaan ei oo kuiva vaa märkä tai kostea no normaali :D ei mitenkään erityisen kuiva ja käyn suihkussa joka päivä mutten oo mikää pälli ja pese sitä saippualla mutta ku kutisee koko ajan ja huomasin karvoituksessa tai miksä ikinä kutsutaan nii punasia pisteitä tai jotain semmosia ne kutissee myös mutta ei yhtä paljon ku sisältä mä oon rasvannu mutta se ei auta ja on vaa tosi outoa, kuolenko mä mitä mä teen jos pitää käydä kynegolokilla paljonko se maksaa ja mistä mä sen löydän ja menetänkö silloin neitsyyteni jos se työntää sormet sinne tai ees koskee muhun tää on tosi epämukavaa :// eikä yhtään hauskaa!!! ei naurata avuntarpeessa

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
05.12.2013
Hei!
Oireesi voisivat viitata hiivatulehdukseen. Ensimmäisiä hiivan oireita on yleensä valkovuodon lisääntyminen ja sen muuttuminen koostumukseltaan tahmeammaksi, valkoiseksi ja kokkareiseksi. Onko sinun valkovuotosi muuttunut? Muita hiivatulehduksen oireita ovat kutina ja kirkkaanpunainen ihottuma. Hiivatulehdus on yleinen ja voi aiheutua esim. tiuhasta pesusta, liian kireistä alusvaatteista tai housuista, antibioottikuurista tai vaikkapa liiasta sokerin syönnistä.
Jos epäilet hiivatulehdusta, kannattaisi sinun ensimmäisen kerran käydä lääkärin vastaanotolla tarkistuttamassa, onko kyse siitä, tai esim. jostain muusta tulehduksesta. Hiivatulehdusta voi tietenkin yrittää hoitaa kotona myös apteekista ostettavalla Canesten voiteella ja emätinpuikoilla. Ne on saatavilla ilman reseptiä. Voide levitetään ulkosynnyttimiin ja emätinpuikko laitetaan emättimeen (ohjeet löytyvät pakkauksista). Yleensä hiivatulehdukset häviävät parissa päivässä, mutta jos näin ei käy, kannattaa sinun kyllä hakeutua lääkäriin.
Mutta olisi kyllä hyvä, jos kertoisit asiasta äidillesi, en usko, että sillä on väliä vaikka hän on ollut paljon poissa, tietenkin hän haluaa tietää sinun ongelmista ja varmasti myös auttaa parhaansa mukaan! Voit mennä kouluterveydenhoitajalle ja kertoa hänelle vaivoistasi - hän voi sitten ohjata sinut eteenpäin koululääkärille tai gynekologille. Gynekologilla käynti maksaa tavallisen terveyskeskusmaksun verran, eli korkeintaan n. 30€ (tämä hinta on yleensä koko vuoden tk-maksu). Et todellakaan kuole gynekologikäynnistä, gynekologit ovat alansa ammattilaisia ja osaavat hommansa. Gynekologilla käynti ei myöskään vie neitsyyttä!! Kannattaa pitää huolta itsestään, eikä kärsiä turhaan, jos apua olisi saatavilla.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena (kätilöiden aiempiin vastauksiin perustuen)