Inhottava alapää
08.11.2014
Hei!
Eli oon 15-vuotias tyttö ja tarvitsisin tietoa onko alapääni täysin normaali. Mun sisemmät häpyhuulet ovat suuret ja näkyvät ulkoisempien välistä. Ne ovat todella rumat. Ja olen miettinyt kuinka tulevaisuudessa minulle voi käydä jos haluan harrastaa seksiä.. tietoa tarvitseva

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
10.11.2014
Hei!
Jokaisen alapää on omanlaisensa. Ihan niin kuin jokaisen jalat tai kasvot, ei myöskään alapää ole kaikilla samannäköinen, joten sinun alapääsi on kyllä täysin normaali.
Sisemmät häpyhuulet ovat yleensä kaikilla jonkin verran ryppyiset ja saattavat peittää emättimen aukon tai näkyä ulkoisempien häpyhuulten välistä. Seksiä harrastaessa kun nainen kiihottuu, emätin laajenee ja avautuu niin, että yhdyntä onnistuu. Vaikka häpyhuulesi siis yleensä olisivat emätinaukon päällä, seksiä harrastaessa ne turpoavat. Sen asian kanssa ei pitäisi olla ongelmia, koska kun on tarpeeksi kiihottunut, alapää toimii itsestään niin kuin pitääkin.
Emättimen aukolla on myös immenkalvoksi kutsuttu rengasmainen ylimääräinen ”liha”. Jokaisen immenkalvo on erilainen ja sen keskellä olevan aukon suuruus vaihtelee. Kaikilla se kuitenkin joustaa. Ensimmäisellä yhdyntäkerralla se antaa periksi ja siksi silloin voi tulla vähän verta.
Ole ylpeä omasta kehostasi, se on täydellinen ja tuleva poikaystäväsi pitää siitä myös varmasti, kunhan itse olet sinut itsesi kanssa. Yleensä se, että itse pitää itsestään (itseluottamus) on kaikkein tärkein asia.
Jos haluat, voit jutella tästä asiasta vielä oman koulusi terveydenhoitajasi kanssa. Häneltä voi kysyä ihan mitä vain, koska hän on ammattilainen ja vastaa varmasti mielellään kysymyksiisi.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny ja terveydenhoitaja Tessi