Itsetyydytys......
19.01.2014
Ku oon lukenu netistä kaikkee itsetyydytyksestä, miten siitä tulee hyvä olo jne. Oon parikertaa ite kokeillu jotenki mm. hiplannu sormilla ja paksun värikynän väärällä päällä (ympärillä oli vesi-ilmapallo), mut ite en ymmärrä mitä "nautintoa" siitä saa?
Siis joo, kyllä mun alapää kostu jonku verran, mutten koe sitä mitenkään nautintona tai hyvänolon tunteena.
Miltä sen kuuluis tuntua? En uskalla tunkee mitää sormia sisälleni, koska mulla on suhtkoht pitkät kynnet ja pelkäät et rikon sen immenkalvon (?)
Ja ku oon kattonu peilistä mun alapäätä, en ymmärrä missä klitoris on...
Pääasiana kuitenki on, et miltä itsetyydytyksen kuuluis tuntua ja miten sitä voi tehdä? Nolo?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
20.01.2014
Hei!
Itsetyydytys on asia, johon monet ihmiset tutustuvat teini-iässä. Jotkut ehkä löytävät heti sen tavan, joka tuntuu erityisen hyvältä, kun taas toiset joutuvat kokeilla eri tapoja löytääkseen oikean. On myös normaalia, ettei itsetyydytyksestä ehkä pidä tai että se tuntuu väärältä - sekin on ihan okei. Näissä tapauksissa ehkä itsetyydytystä haluaa kokeilla jonkin ajan päästä uudelleen tai ehkä sitä ei halua kokeilla lainkaan, mikä on aivan yhtä hyväksyttävää. Itsetyydytyksen ydinhän on kuitenkin se, että tekee sitä, mikä itsestä tuntuu hyvälle ja mikä tuottaa mielihyvää.
Todennäköisesti sinä et vielä ole löytänyt sitä oikeaa tapaa, joka toisi sinulle nautintoa. Voi myös olla, että et ole fyysisesti täysin kehittynyt vielä - että emättimen limakalvot eivät ole paksuuntuneet, eikä emätin tästä syystä kostu vielä kunnolla. Voi myös olla, ettet ole henkisest täysin valmis itsetyydytykseen - tunnetko halua harrastaa itsetyydytstä ja kosketella itseäsi? Oletko kiihottunut ja tunnet tarvetta koskea itseäsi koska se tuntuisi hyvältä? Jos et vielä tunne tällaisia tunteita, on se ehkä merkki siitä, että sinun kannattaa vielä odottaa hetki itsetyydytksen kanssa. Jos jompikumpi näistä asioista pitää paikkansa, korjaantuu se ajan myötä. Voit hyvillä mielin jatkaa itsesi tutkiskelua - jos se siis tuntuu sinusta hyvältä.
Kysymyksesi perusteella seksuaalinen kiinnostuksesi on herännyt ja se on saanut sinut etsimään tietoa itsetyydyksestä. Yleensä tätä "tietoa" on etenkin netin keskustelupalstoilla ja siellä tapoja ja ideoita on vaikka millä mitalla. Tapoja on varmasti satoja juuri siitä syystä, että kaikki ihmiset ovat erilaisia ja kokevat nautintoa eri tavoilla. Se, mikä yhdestä ihmisestä tuntuu hyvältä ei välttämättä aiheuta minkäänlaisia tuntemuksia toisessa - me olemme kaikki yksilöitä ja meidän jokaisen pitää kokeilemalla löytää ne asiat, mitkä tuntuvat hyvältä juuri omasta mielestä.
Sillä kuten jo mainitsimme, on itsetyydytyksen tarkoitus tuntua hyvältä. Sen ei välttämättä tarvitse päätyä orgasmiin - mutta sen kuuluu tuntua kauttaaltaan hyvältä. Jos koskettelusi tai "välineiden" käyttö tuntuu vähäänkään epämukavalta, vaihda tapaa, kokeile jotain muuta tai lopeta.
Masturbointitapoja on monia, mutta tavallisin on kyllä itsensä koskettelu omilla käsillä. Monet tytöt masturboivat hyväilemällä nännejään, vatsaansa, sisäreisiään ja koskettelemalla/hieromalla/sormettamalla alapäätänsä. Itsetyydyttäessä voi myös viedä esim. sormen emättimeen. Osa voi tykätä myös suihkun tuomasta hierovasta tunteesta, erilaisista sauvoista tai vibraattoreista ja toiset ehkä hierovat alapäätänsä esim. tyynyä vasten.
Kannattaa aloittaa varoen, ehkä hellällä koskettelulla, kunnes löydät jonkin tavan, joka tuntuu sinusta hyvältä. Ehkä on mahdollista, että olet ollut liian kovakourainen? Joskus rauhalliset liikkeet tuntuvat hyvältä, joskus sitä ehkä kaipaa nopeampaa kosketusta, mutta yleisesti ottaen tyttöjen pitää rytmisesti hieroa/kosketella, jotta itsetyydytys tuntuisi hyvältä.
Hyvä, ettet ole laittanut sormia sisääsi, jos sinulla on pitkät kynnet. On hyvin epätodennäköistä, että repäisisit immenkalvon omilla sormillasi, mutta voi olla, että pitkät kynnet aiheuttaisivat haavoja emättimen sisään tai veisivät sinne kuulumattomia bakteereja emättimeen. Kannattaa siis leikata kynnet ja pestä kädet huolella, ennen kuin viet niitä alapääsi läheisyyteen.
Hyvä, että olet katsonut peilillä alapäätäsi - se on tervettä! Monet tytöt eivät tiedä, miltä heidän alapäänsä näyttävät, mikä voi vaikeuttaa esim. tamponin käyttöä. Klitoris on naisen herkin kohta ja se on noin herneenkokoinen nipukka sisempien häpyhuulien etualalla. Yleensä klitoriksesta näkyy vain huppu (esinahka), mutta kiihottuneena klitoris suurenee ja tulee yleensä esiin hupun alta. Jos tunnustelet alapääsi etualaa, tunnet klitoriksen pienenä pallukkana, joka liikkuu hieman kosketuksesta. Katso kuva täältä!
Ehkä sait tästä muutaman vinkin siihen, miten voit edetä itsetyydytyksen suhteen. Muista kuitenkin, että tärkeintä on, että se tuntuu hyvältä ja lisää kiihottuneisuuttasi. Sinun ei myöskään tarvitse kiirehtiä itsetyydytyksen suhteen, jos se tuntuu väärältä, kokeile vaikka muutaman kuukauden päästä uudestaan.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott