Kipu emättimessä
09.08.2016
Hei, kun kiihotun minua alkaa sattumaan emättimen sisälle, aukon alun kohdalle. Kipu on vihlovaa, muttei jatkuvaa vaan se tulee ja lähtee, tulee ja lähtee... kunnes se lähtee pois ja tulee taas takaisin kun kiihotun uudelleen. Kipu kuitenkin vaivaa seksin "alun"/esileikin aikana. hennanna

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
17.08.2016
Hei sinulle!
Aika monet naiset tuntevat jonkinmoista kipua emättimen aukon tienoilla kiihottuessaan, ja jotkut myös saadessaan orgasmin. Koko välilihan alue, eli emättimen ja peräaukon välinen alue on niin täynnä pieniä tuntohermoja, että voimakas kiihottuminen tai yhdyntä tai orgasmi saattaa joskus aiheuttaa kipua. Joskus se on ok, mutta pidempiaikaiseen ongelmaan kannattaa käydä hakemassa apua gynekologilta, ja tarvittaessa voi myös päästä fysioterapeutille, joilla on laitteita joilla emättimen ja välilihan hermotuksesta johtuvia kipuja voidaan helpottaa. Rentoutuminen, riittävän pitkä esileikki ja se että emätin on riittävän kostea kun sinne jotain viedään, auttavat asiaa. Varovaisella hieromisella ja sivelyllä voit itsekin ns harjoitella ja kuulostella kroppaasi. Voit käyttää jotain ihoöljyä tai muuta liukastetta apuna.
terkuin Kristiina
kätilö, seksuaalineuvoja, uroterapeutti