Kipua seksin jlk
27.05.2016
Kun harrastan seksiä poikaystäväni kanssa ilman kondomia (muu ehkäisy löytyy) ja laukeamisen jälkeen emättimeni tulee hyvin kipeäksi. Olen huomannut pientä häpyhuulten turpoamista. Mistä tämä johtuu ja miten siltä voisi välttyä? heppatyttö

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
02.06.2016
Hei,
En tietenkään osaa vastata kysymykseesi 100% varmuudella, koska tähän saattaa olla monta eri syytä tai vaikuttavaa tekijää, mutta JOS on niin että olet huomannut näitä oireita useamman kerran, ja aina jos olette harrastaneet seksiä ilman kondomia - kuulostaa vähän siltä että voisit olla yliherkkä siemennesteelle.
Spermaallergia on melko harvinaista, mutta oireet ovat juuri ne mistä itse kirjoitit. Siis kipua, turvotusta ja punoitusta niillä alueilla jotka ovat olleet kosketuksessa siemennesteen kanssa, ja joskus jopa hengitysvaikeuksia. Eri lähteet ovat vähän eri mieltä siitä just kuinka yleinen tai harvinainen tämä allergia on - mutta kirjoittamasi perusteella se ainakin selittäisi minkä takia emättimesi limakalvot turpoavat ja kipeytyvät poikakaverisi laukeamisen jälkeen.
JOS on näin että kyseessä on allerginen reaktio sinä voisit kokeilla suun kautta otettavia antihistamiineja mitkä saa apteekista ilman reseptiä. Ne saattaisivat lievittää oireitasi (ja JOS olisi niin että oireet vähenevät/häviävät antihistamiinin jälkeen se saattaisi olla indikaatio siitä että kyseessä todellakin on allerginen reaktio.) Toisena vaihtoehtona on tietenkin kondomin käyttö - jotta et tulisi kosketukseen siemennesteen kanssa.
Sinuna minä varmasti seuraisin tilannetta vähän aikaa ja kokeilisin seksiä sekä kondomin kanssa että ilman (kuitenkin suojattuna tietenkin), mutta varmaan olisi hyvä puhua asiasta myös lääkärin/kätilön kanssa, koska kyseessä voi myös olla jokin muu syy. Voi varata ajan kotipaikkakuntasi ehkäisyneuvolasta ja puhua asiasta siellä. (Silloin nekin voivat esittää sinulle kysymyksiä mitkä todennäköisesti auttavat kun etsitään syytä sinun oireisiin.)
Pidä huolta itsestäsi!
Haleja
Tessi