Kuinka kauan e-pillerien aiheuttamat ongelmat voivat kestää?
24.04.2017
Hei! Sain ehkäisyneuvolan kautta kokeiluun Yaz e-pillerit, joita ehdin käyttää hieman yli kuukauden ennen kuin luovutin sivuoireiden takia. Pillerit aiheuttivat järkyttävää emättimen kuivuutta, joka paheni lopulta siihen pisteeseen, että istuminenkin alkoi jo sattua. Lisäksi seksihalut loppuivat kuin seinään ja mieliala paheni pahenemistaan.
Kun olo kävi sietämättömäksi, lopetin pillerien syömisen. Mieliala parani jo alle viikossa ja halutkin ovat tulleet hieman takaisin, samoin kipu/kirvely hävisi. Kävin juttelemassa ehkäisyneuvolassa ja lääkäri ehdotti minulle kuparikierukkaa, mikä kuulosti hormoonittomuutensa puolesta hyvältä.
Varsinainen ongelmani on se, että pillereiden lopettamisesta on nyt kuukausi ja osa ongelmista tuntuu kuitenkin jääneen pysyväksi. Minun on edelleen lähes mahdotonta kiihottua ja kostua eivätkä halutkaan ole läheskään samalla tasolla. Tämä on estänyt seksielämän ja aiheuttanut ongelmia parisuhteessa. Kuinka kauan voi kestää, että nämä sivuvaikutukset jatkuvat, vai onko tämä ihan normaalia tässä vaiheessa? Voiko olla niin, että hormonitasapainoni on mennyt jotenkin sekaisin ja ei parane itsestään? Onko mitään hoitokeinoa? Olo on epätoivoinen. ruskaratsu
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
05.05.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Jokainen ihminen on yksilöllinen ja näin ollen jokainen ihminen reagoi erilailla eri asioihin kuten lääkkeisiin. Mainitsemasi Yaz pilleri kuuluu yhdistelmä valmisteihin, jolloin tabletti sisältää saman verran keltarauhashormonia ja naishormonia. Kuitenkin valmiste sisältää vähän etyyliestradiolinaishormonia jolloin valmiste luokitellaan matalahormoniseksi ehkäisytabletiksi. Se miten pitkään ehkäisypillerin käytön jälkeen mahdolliset sivuvaikutukset kohdallasi vaikuttavat tai tulevat vaikuttamaan on minun mahdotonta sanoa. Koska tuntuu, että kärsit kovasti vaikka olet Yazien käytön lopettanut, suosittelisin hakeutumaan lääkärin vastaanotolle. Jolloin lääkäri asiantuntijana voisi pois sulkea muita haluttomuuteen ja kiihottumiseen vaikuttavia tekijöitä. Lääkäri on myös oikea henkilö ottamaan kantaa hormonitasapainoosi tai mahdolliseen tasapainottomuuteen, koska lääkärillä on mahdollisuus määrätä tarvittaessa verikokeita hormonien kartoittamiseksi.
Tällä välin on otettava huomioon, että seksi on muutakin kuin pelkkä yhdyntä, ja siihen kuuluu olennaisena osana myös esileikki. Esileikki auttaa virittäytymään tunnelmaan, rentoutumaan ja rentoutumisen myötä jopa kiihottumaankin. Kiireetön ilmapiiri ja ympäristö niin ikään saattaa auttaa haluttomuudessa. Ehdottomasti on tarpeen avoin keskustelu tilanteesta kumppanisi kanssa. Mikäli kärsii emättimen kuivuudesta, apteekeista tai alan liikkeistä on saatavilla intiimihygienia tuotteita, joita apteekin henkilökuntakin esittelee asiantuntevastk. Näin voisit löytää sinulle, teimle sopivan liukuvoiteen helpottamaan emättimen kuivuutta. Kokeilemalla löytää itselleen sopivan tuotteen tai tuotteet. On hyvä myös miettiä voiko haluttomuuden ja emättimen kuivuuden taustalla olla mahdollisesti stressi. Ihmisen ollessa kokonaisuus, kaikki vaikuttaa kaikkeen, jolloin stressi voi osaltaan vaikuttaa myös seksuaalisuuteen.
Rohkeasti lääkärin vastaanotolle.
Miia seksuaalineuvoja, terveydenhoitaja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.