kuinka kauan kuukautiset voivat olla myöhässä
22.03.2014
eli mulla alko kuukautiset puol vuotta sitte. Ne tuli ensimmäisen ja toisen kerran ihan normaalisti mut nyt niitä ei oo neljää kuukautee kuulunu... Onko joku vialla?
urheilen joka päivä noi 2 tuntii joskus vaa tunnin paitsi pidän yhen vapaa päivän. syön ihan normaalisti ja painan noin 45 kiloo ja oon 167 senttii pitkä. purkinavaaja

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
24.03.2014
Hei purkinavaaja!
On aivan normaalia, että kuukautiset ovat alussa epäsäännölliset - useilla tytöillä on ensimmäisen parin vuoden ajan ns. "hyppivät" kuukautiset, että niitä ei voi ennustaa tietyn kierron mukaan. Sinun ei siis tarvitse olla huolissasi.
Jos kuukautisia ei kuulu puolen vuoden kuluessa siitä, kun sinulla viimeksi oli ne, voit kääntyä kouluterveydenhoitajan puoleen ja päästä sitä kautta gynekologille, joka tarkistaa, että kaikki on kunnossa. Luultavasti myös he sanovat, että voit rauhassa odottaa kuukautisiasi, ne tulevat kyllä sitten, kun niiden on tarkoitus.
Sanot, että syöt normaalisti jne. mutta painosi on hieman alakanttiin pituutesi nähden. Tiedäthän, että voit surutta kunnolla, kun liikuntamääräsi on noin suuri. Sitäpaitsi sinä tarvitset tavallista enemmän ravintoa ja energiaa, jotta voisit saada maksimaalisen hyödyn harjoittelustasi ja että kehittyisit lajissasi. Olet selvästi tietoinen, että liian alhainen paino voi vaikuttaa kuukautisten poisjääntiin, sillä mainitset painosi kysymyksessäsi. Pidä nyt siis huoli siitä, että sinun kuukautisesi eivät jää pois tästä syystä ja muista syödä ja levätä tarpeeksi. :)
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott