Kuukautiseni tulivat uudelleen ja edellisistä on 14pv
04.11.2016
Hei! Toivoisin pikaista vastausta kysymykseeni, joka siis on että onko normaalia, että kuukautiseni alkoivat eilen taas vaikka ne olivat noin. 14pv sitten jo? Onko syytä huolestua? Yleensä minulla on kuukautiskipuja ensimmäisenä päivänä vuotoa, mutta nyt ei ole.
Tietämätön
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
15.11.2016
Hei!
Et kerro, milloin ensimmäiset kuukautisesi ovat alkaneet. On aivan tavallista, että kuukautiset tulevat epäsäännöllisesti parinkin ensimmäisen vuoden ajan. Syytä huoleen siis ei todennäköisesti ole. Kuukautiset voivat vaihdella muutenkin: joskus vuoto voi olla runsasta ja toisella kerralla taas niukkaa, joskus kuukautiskipuja on enemmän ja joskus vähemmän.
Voit lukea lisää epäsäännöllisistä kuukautisista Väestöliiton nuorten sivuilta: http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/kuukautiset/epasaannolliset-kuukautiset/
Voisit halutessasi myös jutella kuukautisistasi jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Aikuinen voi olla esimerkiksi oma äitisi, sisko, täti, kummi tai vaikka kouluterveydenhoitaja. Voit esimerkiksi kysyä äidiltäsi, minkälaiset kuukautiset hänellä on nuorena ollut. Juttelu voisi helpottaa huoltasi.
Terveisin Saija, Nuorten tieto- ja neuvontakeskus Nappi