kysyttävää!
19.05.2015
erosin pari kuukautta sitten pitkäaikaisesta poikaystävästäni. Silloin kun olimme yhdessä hän "kiusoitteli" rintojeni koosta ja sanoi että ne ovat liian pienet. kuppikokoni on 75B. Nyt minulla on ollut ns. säätöä muidenkin poikien kanssa, mutta en uskalla enää tehdä heidän kanssaan mitään seksuaalista, koska pelkään että hekin sanovat jotain rinnoistani! apuaaaaa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
22.05.2015
Hei!
Kiitos viestistäsi. Mukavaa, kun kirjoittelit asiasta, joka sinua on jäänyt mietityttämään.
Kerroit, että entisen poikaystäväsi kommentit rinnoistasi ovat jääneet vaivaamaan mieltäsi. Hän ei varmaankaan tarkoittanut loukata sinua, mutta oli kuitenkin ajattelematon kiusoitellessaan sinua rintojesi koosta. Sinä olet herkässä iässä, jossa kaikenlaiset kommentit omasta ulkonäöstä voivat tuntua isoilta ja merkittäviltä. Kehosi on muuttunut murrosiän myötä paljon, joten et vielä itsekään välttämättä ole täysin sinut sen kanssa. Kun itsetuntosi kasvaa, ja opit pitämään omaa vartaloasi kauniina, osaat myös jättää toisten sanomiset omaan arvoonsa.
Muista, että poikien kommentit eivät määrittele sitä, mitä sinä todellisuudessa olet. Sinun vartalosi tehtävä ei ole miellyttää, tai olla miellyttämättä, ketään poikaa. Sinun vartalosi on vain sinua itseäsi varten. Kohtele sitä hyvin ja opettele katsomaan sitä lempein silmin. Mieti, mikä vartalossasi on kaunista, ja korosta niitä puolia. Pyri hyväksymään ne asiat, joista et niin paljon pidä. Huomaa myös, että olet vasta 14, joten vartalosi tulee vielä muuttumaan. Rintojesi kokokaan ei välttämättä ole vielä lopullinen.
Naisilla on kaikenkokoisia ja kaikenmuotoisia rintoja. Murrosikäiset pojat ovat niistä valtavan kiinnostuneita ja saattavat joskus kommentoida niitä sopimattomastikin. Ennemmin tai myöhemmin hekin hoksaavat käytöksensä olevan lapsellista. Kun haluaa löytää itsellensä seurustelukumppanin, vaakakupissa painavat ihan muut asiat kuin rintojen koko. Silloin merkittävää on viihtyminen yhdessä, keskinäinen kemia, välittäminen ja rakkaus. Usko pois, lopulta myös pojille nämä asiat ovat tärkeämpiä kuin ulkonäkö.
Sinulla ei ole syytä kiirehtiä tekemään mitään seksuaalista poikien kanssa. Odota, että löydät seurustelukumppanin, josta oikeasti välität ja joka tuntee samoin sinua kohtaan.
Itsetuntoon liittyvistä asioista voit lukea lisää täältä:
http://www.decibel.fi/tietoa/mieli/itsetunto-ja-itseluottamus/itsetunto
http://www.mll.fi/nuortennetti/mielenterveys/hyva-mina/
Aurinkoista ja mukavaa kesää sinulle!
Maria – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.