Laiha???
03.02.2016
Olenko liian laiha? Painan 38,5 kg ja oon 156,4 cm. Oon 12v. En tiedä miten voisin lihottaa itseäni. Urheilun suht paljon, mutta en kuitenkaan liikaa. Haluaisin kysyä lihotus keinoja. Minua huolettaa myös murrosiän kehitys. Mitään muita merkkejä ei ole ilmennyt paitsi nännini ovat kipeät ja valkovuotoa on ollut n.2 kuukautta. Onko mun menkat lähellä??? PS
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
10.02.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Vaikutat kyllä olevan hoikka tyttö. Tosin ilman tarkempaa tietoa kasvuhistoriastasi on vaikeaa tehdä sen tarkempaa määritelmää. Oletko mahdollisesti kasvanut reippaasti pituutta viimeaikoina?
Syömällä säännöllisesti, vähintään 4 pääateriaa päivässä, lisänä mahdollisesti välipalat saat kyllä riittävästi energiaa jota tarvitset. Epäterveellisen ruuan puolesta en puhuisi. Einekset, pikaruuat tai pizzat eivät sovi kenenkään ruokavalioon, ei ainakaan kasvavan nuoren. Toki ajoittain voi herkutellakin, mutta silloinkin tulisi muistaa kohtuus. Tavallinen kotiruoka, kasvikset ja vihannekset, marjat ja hedelmät huomioiden takaavat terveellisen ruokavalion. Se että pidät itseäsi laihana, saattaa liittyä myös perimääsi. Ovatko vanhempasi hoikkia? Millainen vanhempiesi kasvuhistoria mahtaa olla?
Aivan varmasti murrosikäsi on alussa, ja aivan taatusti kehityt nuoreksi naiseksi, omassa yksilöllisessä tahdissasi. Nännisi kipu saattaa enteillä rintojen kehittymisen alkua. Ja totta kyllä, valkovuodon alkaminen enteilee niin ikään kuukautisten alkamista, mutta kaikki tapahtuu kuitenkin omassa yksilöllisessä aikataulussa, jota ei voi mitenkään nopeuttaa. Olet kuitenkin nuori, joten sinulla on kyllä aikaa kasvaa ja kehittyä.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.