Menkkoja?
02.06.2016
Tässä tulisi nyt monta kysymystä, mutta toivottavasti jaksatte vastata kaikkiin.
1. Mitä rasvaa voi käyttää auringon polttamaan ihoon.
2. Onko okei, jos itsetyydyttää, vaikka menkat ei ole alkanut.
3. Voiko itsetyydyttää 13.v ja kuinka usein sitä "suositellaan".
4. Voitteko arvioida alkaako mun menkat piahkoin vai meneekö siihen vielä aikaa. Valkovuotoa on ollut 7kk. Rinnat on kasvanut vuoden. Kasvupyrähdystä on ollut n. puoli vuotta. Täytän kohta 13. Painan 40kg ja olen 160cm pitkä.
5. Onko normaalia, että rinnat kasvavat tooooosi hitaasti. Rintani on kasvanut nyt joku vuosi ja ne on vasta a-kupin kokoiset.
6. Onko normaalia jos toisen rinnan nänni on sillätavalla oudosti kääntynyt sisälle päin.
Tässä taisi olla kaikki kysymykset. Vastaisitteko please. P.S.S
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
14.06.2016
Hej!
1. Auringon polttamaa ihoa kannattaa rasvata kosteuttavilla ja viilentävillä voiteilla. Viileä suihku tai haude auttaa kuumotukseen. Palaneelle iholle voi laittaa hydrokortisonivoidetta, jota saa apteekista. Jos iho on palanut oikein pahasti kannattaa käydä lääkärissä.
2. On ihan okei, että tutustuu omaan kehoonsa ja seksuaaliseen nautintoon itsetyydytyksen kautta, tytön keho muuttuu murrosiässä ja menkat alkavat yksilöllisesti ja niillä ei ole vaikutusta itsetyydytykseen.
3. Kasvun ja kehityksen näkökulmasta itsetyydyttäminen ei ole haitallista, vaan pikemminkin turvallinen tapa tutustua omaan kehoon ja seksuaaliseen nautintoon. Tutustu omaan kehoosi rauhassa. Siihen ei ole mitään suositusrajoja. Melkein kaikki ihmiset tyydyttävät itseään jossain elämänsä vaiheessa ja jokainen itse päättää haluaako tyydyttää itseään ja kuinka usein sitä haluaa tehdä.
4. Jokainen ihminen kehittyy omaan tahtiinsa, joten on mahdotonta kertoa, milloin juuri sinun kuukautisesi alkavat.
Useimmiten kuukautiset alkavat 10 - 16 -vuotiaana. Valkovuoto on merkki siitä, että kehosi alkaa valmistautua kuukautisiin.
5. Murrosiässä nuoren kasvutahti ja kehittyminen on yksilöllistä. Rintojen kehittyminen kestää 3-5 vuotta ja ne muotoutuvat ja muuttuvat koko naisen elämän ajan. Perintötekijät vaikuttavat myös rintojen kehittymiseen. Tarkastele oman sukusi naisten rintoja niin saat sitenkin tietoa omien rintojesi geeneistä.
6. Monilla ihmisillä on sisäänpäin kääntyneet nännit ja se ei ole haitallista. Sinulla on vain toinen nänni kääntynyt ja se saattaa haitata sinua, koska nännit ovat erinäköiset. Sisäänpäin kääntyneitä nännejä on kahta tyyppiä: vetäytyviä, jolloin nännin saa nostettua tai houkuteltua esille, ja todellisia ns. ontelonisiä, jolloin nänni ei lainkaan nouse esille. Jopa kovin matalat ja sisään vetäytyneet rinnanpäät voivat kohota ensimmäistä kertaa vasta raskausaikana hormonaalisten muutosten ansiosta. Voit käydä esim. terveydenhoitajan juttusilla jos asia vaivaa sinua kovasti.
Terveisin
Tarja Harju-Karhula, seksuaaliterapeutti
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.