Mietityttää
01.01.2014
Onko normaalia, jos oon 157cm pitkä ja 38kg ... vaikuttaako se jotenki tissien kasvuun ja menkkoihin sillä mulla ei oo menkat alkanu vielä ja tissitkää ei oo juurikaaa kasvaneet !! auttakaa TyttöPulassa

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
02.01.2014
Hei TyttöPulassa!
Painosi on kyllä hieman alakanttiin pituutesi nähden, mutta sinulla ei ole syytä huoleen, jos olet aina ollut luontaisesti laiha. Jos kuitenkin olet laihduttanut tai laihdutat ja sen takia painosi on alhainen, on sinun muutettava tapojasi. Oletamme vastauksessamme kuitenkin, että olet luontaisesti hoikka ja painosi on aina ollut alhainen. Kirjota meille kommentina lisätietoa, jos olemme väärässä. :)
Laihuus tai alipaino voi vaikuttaa kehitykseen jos se ei ole sinulle luontainen tila. Jos luonto ja perintötekijät kuitenkin ovat "ohjelmoineet", että normaalitilasi on tuollainen, ei se vaikuta murrosikään mainittavasti. On ihan normaalia, että rintasi eivät vielä ole alkaneet kasvaa tai ettet ole vielä saanut kuukautisiasi. Joillakin tytöillä nämä asiat tapahtuvat aiemmin ja toisilla myöhemmin, on täysin tavallista, että jotkut tytöt saavat kuukautisensa vasta esim. 16-vuotiaana. Jos olet huomannut muita murrosiän merkkejä, esim. karvoitusta kainaloissa ja valkovuotoa, ei sinulla ole minkäänlaista syytä huoleen. Kuukautisesi ja rintasi alkavat kasvaa silloin, kun niiden on tarkoitettu tehdä niin - me olemme kaikki yksilöitä.
Rinnat koostuvat suurimmaksi osaksi rasvakudoksesta, joten niiden koko riippuu tietenkin muuta kehoa enemmän painostasi. Vaikka rintasi olisivatkin tarkoitettu pieniksi, voi ylipaino ja painon nousu suurentaa myös niitä (aivan kuten muita kehon osia). Rintojesi koko ja ulkonäkö muuttuu koko elämäsi ajan.
Odottavan aika on pitkä, mutta et voi tehdä muuta tässa tilanteessa. Ole kärsivällinen ja pidä huolta perustarpeistasi (syö terveellisesti ja monipuolisesti, nuku tarpeeksi ja liiku) niin kaipaamasi kuukautiset ja rintojen kasvu kyllä tulevat aikanaan. Hieman osviittaa siitä, milloin kuukautisesi alkavat voit saada kysymällä äidiltäsi hänen kuukautisten alkamisajankohtaa, tytöillä tapaa usein alkaa kuukautiset samoihin aikoihin kuin heidän äideillään alkoi.
Sinulla ei siis ole syytä huoleen!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena