Minulla on ylikasvaneet häpyhuulet mitä teen!?
01.03.2016
Hei Olen Oona ja olen 12.v tämä saattaa kuulostaa oudolta kaksitoistavuotiaan suusta mutta minulla on ylikasvaneet häpyhuulet ja niissä on näppyjä mitä pitäisi tehdä !?
Oona
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
04.03.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Kysymyksestäsi ei käy ilmi, ovatko mainitsemasi häpyhuulten näpyt finnejä vai mahdollisesti häpyhuulissa normaalistikin olevia talirauhasia, jotka näyttävät näpyiltä. Mikäli kyseessä on talirauhaset ja/tai finnitkin, ei niille tarvitse tehdä mitään. Finnejä ei tule puristella, sillä ne saattavat tulehtua. Jos finnejä on paljon ja usein, voisi niiden mahdollisesta hoidosta jutella lääkärin kanssa. Mitä tulee ylikasvaneisiin häpyhuuliin, lääkäri on siinäkin asiassa asiantuntija ja oikea ihminen arvioimaan onko todella kyseessä ylikasvaneet häpyhuulet vai murrosiän kehitykseen kuuluvaa kehon kehittymiseen jolloin keho ei vielä ole kehittynyt sopisuhtauseksi vaan kehitys kaiken kaikkiaan on vasta alussa. Kunhan murrosikä on lopuillaan, voi arvioida onko häpyhuulesi ylikasvaneet muuhun kehoosi nähden.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.