naisen halukkuus ja orgasmi
28.12.2016
Hei. Osaatteko sanoa miltä naisesta silloin tuntuu, kun tekee oikein paljon mieli seksiä ja on kiimainen olo? Kostuuko pimppi silloin pelkästä seksin ajattelemisesta ilman, että sitä kosketeltaisiin? Minkä ikäisenä naisen seksuaalinen halukkuus on yleensä suurimmillaan? Miltä lähestyvä orgasmi tuntuu, ja kuinka paljon ennen orgasmia sen voi tuntea olevan tulossa? Onko nainen onnellisimmillaan saatuaan orgasmin? Voiko orgasmin jälkeen tehdä mieli lisää seksiä?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
29.12.2016
Hei!
Kiitos kysymyksistä. Osaan kysymyksistäsi ei ole yksiselitteistä vastausta. Esimerkiksi se miltä naisesta tuntuu halujen "hyrrätessä" ja tehdessä kovasti mieli, riippuu täysin naisesta. Kiihottuneisuuden kokemus on kuitenkin hyvin yksilöllistä, eikä näin ollen voida sanoa, että kaikki kokisivat asiaa samalla tavoin. Joillakin siis pimppi kostuu pelkästään seksin ajatuksesta, toiset saattavat tarvita enemmän stimulaatiota, kuten koskettelua, kuvia tms.
Seksuaalinen aktiivisuuskin/ halukkuuskin on kovin vaihtelevaa, jopa päivästä toiseen verrattuna. Halukkuudessakin korostuu yksilölliset erot. Toisaalta 40v naisen mainitaan kirjallisuudessa olevan seksuaalisesti parhaassa iässään. Tuolloin seksuaalisuuden ydin on löytynyt sekä tapahtunut oivallus siitä, mistä seksissä on kyse.
Mitä tulee orgasmin kokemukseen, jälleen, yksilöllisyys vaikuttaa siihen miten orgasmi koetaan, sekä miten paljon aiemmin voi tietää/tiedostaa saavansa orgasmin. Onnellisuuden kokemus orgasmin yhteydessä jälleen nojaa yksilöllisyyteen ja yksilön kokemukseen ja tuntemukseen onnellisuuteensa vaikuttavista tekijöistä. Koska naiset voivat kuitenkin saada useampia orgasmeja niin toteaisin, että orgasminkin jälkeen voi tehdä mieli lisää seksiä.
terveisin, Miia, terveydenhoitaja-seksuaalineuvoja – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.