Ongelmia
07.04.2015
Hei!
Minulla on ulompien häpyhuulten välissä kokkareista, valkoista mönjää, joka ei haise, muttei lähde irti vaikka pumpulipuikolla yritin sitä saada pois. Miten saisin sen pois? En viitsi kauaa ronkkia paikkojani, sillä se alkaa sattumaan. Onko tästä smegmasta(?) jotakin haittaa? Ja siis ei ole ollut ikinä mitään tulehduksia eikä nytkään kirvele, kutita, tai haise, joten en usko sen olevan minkään tulehduksen aiheuttamaa. Mutta kysymys kuuluu: mitä minun pitäisi tehdä?
Toinen kysymykseni liittyy kuukautisiini. Minulla on hieman epäsäännölliset kuukautiset, ja viime syksynä parit kuukautiset olivat hyvin niukat ja kestivät vain pari päivää. Terveydenhoitajalla käydessäni kävi ilmi, että olin raudanpuutteessa. Napsin sitten rautaa pari kuukautta, ja tuli ihan normaalit kuukautiset. Nyt keväällä kävi sama juttu, kun en ollut rautaa syönyt. Aloitin nyt taas raudan syömisen uudelleen. Luulen kuukautisten niukkuuden johtuvan tästä, mutta onko jotain muita mahdollisia syitä tähän?
Kiitos jo etukäteen! Wertyui
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
14.04.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Valkoinen mönjä, jota kuvailet on täysin normaalia. Talimainen töhnä on osaltaan suojaamassa limakalvoja, eikä ole tarvetta sitä sen kummemmin poistaa.
Mainitset myös niukoista kuukautisistasi. Niukoilla kuukautisilla eli hypomenorrealla tarkoitetaan tilaa, jossa kuukautisvuoto on erittäin vähäistä. Vastakohtana hypomenorrealle ovat runsaat kuukautiset. Useissa tapauksissa niukka kuukautisvuoto on täysin normaalia. Useilla naisilla kulkee suvussa ominaisuus, joka luonnostaan aiheuttaa niukat kuukautiset. Tällaisia tapauksia tutkittaessa usein selviää, että myös suvun muilla naisilla kuukautiset ovat niukat. Mitään varsinaista yksittäistä hoitoa niukkoihin kuukautisiin ei ole, vaan hoidon tarve täytyy selvittää tapauskohtaisesti. Useissa tapauksissa niukka vuoto on luonnollista. Mikäli koet lisäraudan nauttimisen auttavan kuukautisiisi, voit varmaankin sitä käyttää. Toki raudanpuuteanemian syykin olisi hyvä selvittää tarkemmin ja se onnistuu ainoastaan käymällä kouluterveydenhoitajalla tai omalla lääkärillä, jotka voivat tarvittaessa määrätä laboratoriokokeita anemian syiden selvittämiseksi.
Mukavaa kevättä sinulle,
Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.