outo "pallukka" häpyhuulen sisäpuolella
28.01.2015
Eli siis minä huomasin tänäön suihkussa ollessani oudon pallukan vasemmassa häpyhuulessani. Ei ole kipea, mutta on noin pikkurillin pään kokoinen. On ihan kova kun kokeilee. Huolestuttaa jos se on jokin kasvain. Ei näytä ulospäin mitenkään oudon väriseltä. Mikä se on ja onko syytä huoleen? Mitä teen? huolestuttaa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
29.01.2015
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terveisin, nuorisotiedottaja Liselott
Hei!
Hienoa, että uskalsit kysyä mieltäsi askarruttavasta asiasta.
Kuvailemasi perusteella kuulostaa siltä, että häpyhuulen talirauhanen on saattanut tulehtua. Näkemättä sinua ja kuvaamaasi pallukkaa, on tietenkin mahdotonta sanoa varmuudella, mistä on kyse.
Häpyhuulethan kuuluvat naisen ulkoisiin sukupuolielimiin ja niitä on kahdenlaisia. Ulkoiset eli isot häpyhuulet ja ulkoisten häpyhuulien välissä olevat sisemmät eli pienet häpyhuulet.
Murrosiässä isojen häpyhuulten ihoon kasvaa häpykarvoitus, lisäksi niiden ulkopinnalla on myös runsaasti hiki- ja talirauhasia. Pienet häpyhuulet ovat ohutta, tummaa, vaaleaa tai vaaleanpunaista limakalvoa. Pienissä häpyhuulissa ei ole karvoitusta, mutta talirauhasia kylläkin.
Myös häpyhuulessa olevat talirauhaset voivat tukkeutua ja tulehtua. Tällöin tulehtuneeseen kohtaan tulee finni. Häpyhuulissakaan olevia finnejä ei kuitenkaan kannata puristella, koska ne voivat tulehtua pahemmin. Jos pallukka vaivaa vielä viikon päästä tai huolestuttaa sinua enemmän, ota rohkeasti yhteyttä alueesi terveysasemalle ja varaa aikaa lääkärille. Lääkäri osaa pallukan nähtyään kertoa, mistä voi olla kyse ja tarvittaessa voidaan tehdä tarkempia tutkimuksia. Halutessasi voit käydä kouluterveydenhoitajaltakin kysymässä mieltäsi askarruttavasta asiasta, siinä ei ole mitään hävettävää.
Miia, terveydenhoitaja
Nuortenelämä.fi