-
30.01.2014
Mulla on klitoriksen päällä jotain nahkaa tai sellasta että se näkyy tossa ulkopuolella sitä saa kyllä venytettyä esim sivuilta niin se menee isompien häpyhuulten "sekaan" mutta vaan sen venyttämisen ajaksi ja se on ruma, voisko sille tehdä jotain? mulla on myös vähän näkyvät pienet häpyhuulet mutta ne ei niin haittaa kun toi

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
03.02.2014
Hei!
Kertomasi perusteella tarkoitat varmasti klitoriksen esinahkaa. Klitoris sijaitsee sisempien häpyhuulten yhtymäkohdassa ja se on pienen ihopoimun suojassa. Tätä ihopoimua voi kutsua klitoriksen esinahkaksi. Sen tehtävä on suojata klitorista ärsytykseltä ja lialta, samalla tavalla kuin miesten esinahka suojaa peniksen terskaa. Joten on ihan normaalia, että klitoriksesi päällä on pieni "huppu".
Naisten alapäät näyttävät kaikki omanlaisiltaan, joillakin on isommat pienet häpyhuulet, toisilla häpyhuulet ovat "eriparia" ja joillakin klitoris saattaa olla isompi kuin toisilla. Kaikki tämä on normaalia, eikä vaadi minkäänlaisia toimenpiteitä.
Muutenkaan ei kannata "turhaan" tehdä toimenpiteitä alapäähän, sillä alapään alue on erittäin tuntoherkkää ja leikkaukset voivat aiheuttaa pieniä hermovaurioita, jotka voivat vähentää herkkyyttä ja sitä kautta mm. seksuaalista nautintoa. Kertomasi perusteella alapääsi on täysin normaali, sinun ei kannata kehittää asiasta komplekseja.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott