patti alapäässä
30.09.2014
Moi! Oon 16-vuotias tyttö ja huomasin joku aika sitten alapäässäni punaisen kipeän patin, enkä todellakaan tiedä mikä se on. Patti sijaitsee häpykarvojen alla, ihan häpykummun alaosassa. Pelottaa ja ahdistaa aivan kamalasti onko se jotain vakavaa , esim sukupuolitauti! Mutta en ole koskaan harrastanut mitään seksi juttua joten ei kai se voi olla sukupuolitauti? Olen vain masturboinut.. Ja itseasiassa juuri tämän jälkeen patti ilmestyi. En voi kellekkään puhua tästä koska hävettää liikaa joten pyydän teiltä apua! Kiitos etukäteen . pelottaa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
01.10.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terveisiä, nuorisotiedottaja Liselott
Kiitos kysymyksestä.
Olit huolissasi häpykarvoituksen alueelle ilmestyneestä kipeästä patista. Kannustaisin sinua ottamaan yhteyttä kouluterveydenhoitajaan tai varaamaan ajan lääkäriltä niin saat varmuuden, mikä patin on aiheuttanut. Vain terveydenhuollon ammattilaiset osaavat tehdä patista oikean diagnoosin ja määrätä siihen oikean hoidon. Kyseessä voi olla esimerkiksi tulehtunut talirauhanen tai karvatuppi, joka tarvitsee antibioottikuurin parantuakseen. Tämänkaltaisia iho-ongelmia voi tulla mihin päin kehoa tahansa, myös sukupuolielinten alueelle.
Sukupuolitaudit tarttuvat vain suojaamattomassa seksissä, joten sukupuolitauti ei sinun tapauksessasi ole kyseessä.
Häpeän tunteet nousevat helposti pintaan, kun kyse on näin intiimillä alueella sijaitsevasta vaivasta. Mitään hävettävää sinulla ei kuitenkaan ole. Sukupuolielinten alueelle tulevat vaivat ovat yleisiä ja niitä hoidetaan terveydenhuollossa päivittäin. Omasta terveydestä huolehtiminen on erittäin tärkeää, joten ota rohkeasti yhteyttä joko terveydenhoitajaan tai lääkäriin!
Hyvää syksyn jatkoa, Maria - Nuortenelämä.fi