pelkurimöttönen pierumaakarihuora
09.02.2014
Moi.minua pelottaa...meidän luokallemme tuli uusi muija ja siitä pitäen hän on lähennellyt minua ja Se pelottaa minua...mitä teen...jos joku tyttö vain vilkaiseekin minuun päin saati sitten koskettaa minua niin alan heti hikoilla ja täristä alan myös änkyttää ja mikä kaikkein nolointa joskus jopa alan piereskellä enkä voi hallita sitä millään tavoin. Kun kuulin teistä aloin heti kirjoittaa teille vastaisitteko nopeasti sillä ensi maanantaina joudun tanssia paritanssia tyttöjen kanssa.viiltelen itseäni omatuntojeni tuskissa huoraperse

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
10.02.2014
Hei!
Kontaktin ottaminen toiseen ihmiseen - ehkä jopa sellaiseen, josta mahdollisesti voisi olla kiinnostunut - voi tuntua pelottavalta ja mahdottomalta ja aiheuttaa usein sydämen tykytyksiä, hikoilua, änkytystä ja kiusallisia tilanteita. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla sitä. Pohjimmiltaan tässä on luultavasti kyse siitä, että pelkäät mokaavasi ja nolaavasi itsesi. Sinun ei kuitenkaan tarvitse nolostella, sinussahan on selvästi jotain, mikä on saanut hänet kiinnostumaan alunperin.
On luonnollista, että tunnet itsesi epävarmaksi uusissa tilanteissa, etenkin, jos olet luonteeltasi ujo. Vielä kun kyse on vastakkaisesta sukupuolesta ja jos hän sitäpaitsi on itsevarma ja uskaltaa tehdä aloitteita, tuntuu tilanne sinusta luultavasti entistäkin pelottavemmalta. Ujouden voi kuitenkin voittaa, kunhan vain uskaltaa yrittää.
Vaikka mielestäsi olet ujo, älä kuitenkaan lokeroi itseäsi ”kauhean ujoksi” tai käyttäydy joka tilanteessa anteeksipyytävästi ja tietyllä tavalla. Älä ohjelmoi itseäsi aina kuvittelemaan, että joka tilanne tulee menemään ihan päin *****. Oma asennoituminen ja käyttäytyminen voi saada aikaan ihmeitä – ajatukset ovat oikeasti aika vahvoja! Muista myös, että asiat tuntuvat aina pahemmilta omassa päässäsi, eivätkä muut ihmiset välttämättä näe tai koe asioita lainkaan samalla tavalla.
Olemme koonneet Tietoa-sivuillemme monia vinkkejä, miten voit saada paremman itseluottamuksen ja itsetunnon, käy lukemassa ja kokeile!
Tärkeintä on kuitenkin, että uskallat ottaa ensimmäisen "askeleen". Älä ajattele liikaa, vaan tee. Ajatukset sotkevat päätäsi ja ehdit ajatella kaikkein kauheimmat tapahtumat päässäsi, mikä saa jännityksesi kohoamaan entisestään. Älä mieti liikaa vaan toimi, sen jälkeen kaikki tuntuu helpommalta, eikä seuraavat "askeleet" enää tunnu yhtä kauheilta. Jälkeenpäin voi olla, että jopa mietit miksi stressasit ja hermoilit alunperinkään.
Avaa suusi ja puhu mistä tahansa - viime viikon Putous-jaksosta tai jostakin hahmosta, liukkaista keleistä, tulevista paritansseista, läksyistä, ensi viikon kokeesta, hiihtolomasta - ihan mistä tahansa! Kun olet uskaltanut avata suusi ja puhua, saat ehkä keskustelun aikaiseksi ja huomaat, että se sujuukin lähes itsestään.
Itsensä viiltely ei kuitenkaan ratkaise mitään, ja toivomme, että olet jo ymmärtänyt sen. Ujous ja tukalat tilanteet voivat tuntua kauheilta, mutta itsensä satuttaminen ei IKINÄ ole ratkaisu ongelmiin. Älä pidä pahaa oloa sisälläsi, vaan kerro siitä jollekin ennen kuin se pahenee! Kerro esimerkiksi isällesi tai vaikkapa koulun kuraattorille. Isälläsi on varmasti hyviä vinkkejä tyttöjen varalle ja kuraattori osaa auttaa sinua itseluottamuksesi kanssa.
Kaikki voi muuttua paremmaksi, sinun pitää vain itse uskaltaa tehdä jotain asioiden hyväksi!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott