rinnat/lantio
24.06.2014
Heii!!
Mä oon n. 15 vuotias tyttö.. mun rinnat on kohta vuoden vuotta olleet jo aivan samanlaiset, ns. Ketunnenät... ja hyvin pienet 75b ja joskus 70b... poikaystäväni on ollut kiinnostunut rinnoistani mutta itse häpeän niitä koko sydämestäni. Onko myös normaalia etten tunne koskettelua niissä, (tarkoitan nyt siis omaani koska en anna hänen edes nähdä itseäni ilman rintaliivejä) en tunne mitään muuta kuin että siinä on tissi ja että kosken siihen..
Toinen mieltäni painava juttu on että painan 51kg olen 168cm pitkä ja olen aika sujut kehoni kanssa.. Mutta minua vaivaa rintojeni lisäksi ns. Miinus lantio. Se kohta missä kavereillani on täydellisen kaareva kohta on minulla kaareutunut sisälle päin.. joskus oikein hävettää kulkea heidän vierellään ja yrittää kaikinpuolin piilottaa vaatteiden alle kaikko epäkohdat itsestäni..
Kehoni on hyvin poikamainen eikä ylimääräistä rasvaa juuri oikeastaan ole.. asia harmittaa minua ja mulla on myös todella huono itsetunto...
Olisi kiva jos saisin vastauksen :)
Terkuin. Tyttö tietämätön tyttötietämätön

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
30.06.2014
Hei tyttötietämätön!
Hyvä että kysyit - sinun ei tarvitse olla yhtä tietämätön enää ;)
Rintojen koko ja muoto voi hyvinkin muuttua vielä murrosiän aikana, vaikka sinusta tuntuisikin siltä, että ne ovat olleet samanlaiset nyt jonkin aikaa. Joskus kehitys ottaa taukoja ja joskus se tekee hyppyjä eteenpäin - mistään ei voi olla varma, että olet kasvanut "valmiiksi" vielä. Rintojen koko ja muoto voi myös muuttua monesti elämän aikana, esim. kun hormonit muuttuvat tai kehittyvät tai kun laihtuu. Suuri osa rinnoista on rasvakudotusta ja siksi paino vaikuttaa niihinkin. Eli voi hyvin olla, että "ketunnenät", joka muuten on tavallinen kehitysvaihe murrosiän aikana, on vain tilapäinen tila.
On myös tavallista, että rintojen kosketuksesta ei saa niin paljon nautintoa ja seksuaalista kiihtymystä kuin odottaisi. Nehän toimivat samalla tavalla kuin muut ruuminosat - kosketus voi tuntua hyvältä yhdelle tytölle mutta ei toiselle. Olemme kaikki erilaisia - ja tunteet vaikuttavat tähän paljon enemmän kuin luulisi! Jos se ihminen joka hyväilee rintoja on "väärä" ihminen, jos tilanne ei tuntuu oikealta, jos omat kompleksit ja häpeät tulevat eteen esteenä ja jos ei itse oikeesti haluaa että joku hyväilee niitä, niin ei hyväily voi tuntua hyvältäkään. Yleensä seksuaalinen kiihtymys tapahtuu paljon enemmän päässä kuin kropassa! Tavallinen neuvo tähän on, että itse oppisi miten oma keho toimii ja löytäisi ne asiat, mistä itse tykkää, ja että tekee vähän työtä oman itsetunnon ja itseluottamuksen vahvistamiseksi.
Muuta tietämisenarvoista rinnoista ja niiden kehittyksestä löysät meidän tietosivuilta (Tieto -> Keho -> Tyttöjen alapää ja rinnat), ja meillä on myös monia vinkkejä siihen, miten voi päästä eroon komplekseista (Tieto -> keho -> Ulkopuoli...). Tänään olemme myös julkistaneet heinäkuun kuukauden teeman, joka kertoo itsetunnosta ja itseluottamuksesta, sieltä voit myös saada apua.
Terv. nuorisotiedottaja Liselott (mm seksuaalineuvonantajan vastauksien perusteella)