Rintojen "tuntemukset"
13.01.2016
Hei! Olen 13 vuotias tyttö murrosiässä.
1.Rintojani joskus kihelmöi, pienesti pistelee ja kutittaa onko tämä normaalia?
2.Minusta välillä tuntuu, että nänneistäni vuotaisi nestettä, mutta en ole ikinä huomannut , että sitä olisi tullut. Mistä tämä tuntemus voi johtua ja onko tämä normaalia? Huolestunut
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
19.01.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Uskoisin että mainitsemasi kihelmöinti, kutina ja pistely rinnoissasi ennakoi murrosiän muutoksia ja sitä, että rintasi aloittavat kasvunsa tai ovat jo kasvaneetkin, jolloin tuntemuksesi ovat täysin normaaleja, kehitykseen kuuluvia tuntemuksia. Mitä tulee nesteen erittymisen tunteeseen rinnoistasi, yhdistäisin senkin normaaliin kehitykseen ja murrosiän mukanaan tuomiin muutoksiin. Tässä tapauksessa nännipihan kasvuun. Mikäli asia sinua kovasti mietityttää, voithan toki käydä kouluterveydenhoitajaltakin asiaa varmistamassa. Kouluterveydenhoitajan tapaamisessa etuna olisi se, että tarvittaessa kouluterveydenhoitaja voisi päällisin puolin tarkastella rintasi, jolloin hän voisi varmuudella paremmin vastata kysymyksiisi.
Terveisin, Miia - Terveydenhoitaja, Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.