Tamppooni tauti
24.03.2014
Moi! Eli siis tuli tässä mieleeni että voiko kuukautis siteistä tulla "tamppooni tauti" ja mulla olis pitäny alkaa menkat viime viikon keskiviikkona mutta mulla on ollu ne vasta 2 kertaa niin ymmärränki että ne ei tuu viel ehkä normaalisti. Eli siis pidin yösidettä yön sen varulta että menkat olis alkanu yöllä ku maha oli kipeä. Ja aamulla en kerinnyt ottaa sitä pois kun meinasin myöhästyä koulusta ja vaihdoin sen vasta yhentoista jälkeen (11). Ja mitään oireita mulla ei oo ollu kait...ja ikinä en oo tamppooneita käyttäny
Mut siis.
1. Voiko siteistä tulla tamppooni tauti?
2. Kauanko sidettä voi käyttää kun ei ole kuukautisia?
3. Voiko mulla olla tamppooni tauti?
Kiitos jo etukäteen :) -98 tyttönen

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
25.03.2014
Hei -98 tyttönen!
Olet oikeassa siitä, että kuukautiset usein ovat epäsäännölliset alussa, jopa useita vuosia, joten voit rauhassa odotella seuraavia kuukautisia - ne tulevat kyllä.
TSS, eli Toxic Shock Syndrome, tai sinun kutsumasi "tamponitauti" on bakteerin aiheuttama tulehdus. Tauti on ERITTÄIN harvinainen. Sen oireita ovat mm. äkillinen korkea kuume, kurkkukipu, oksentelu, ripuli, aurinkoihottumaa muistuttava ihottuma, huimaus, lihaskipu, pyörtyminen tai tajuttomuus. Taudin voi parantaa antiobioottikuurilla.
Nyt kysymyksiisi:
1. Kuukautissiteiden käyttöä ei yleensä lasketa TSS:n ("tamponitauti) aiheuttajaksi. Varmasti tämä voi harvoissa tapauksissa olla mahdollista, mutta silloin sidettä tulee kyllä käyttää useita päiviä kerrallaan. Sitä ennen, ja muutenkin paljon todennäköisempää saman siteen käyttäjällä olisi erilaiset alapään tulehdukset (emätintulehdus, hiivatulehdus mm.), jotka syntyvät siitä, että alapää ei saa "hengittää" tarpeeksi.
2. Siteen käyttämistä muulloin kuin kuukautisten aikana ei ole suositeltavaa juuri siitä syystä, että alapää ei pääse hengittämään tarpeeksi. Jos haluat olla valmistautunut, käytä mielummin pikkuhuousunsuojia, ne ovat tavallisia siteitä kevyempiä ja ohuempia. Nekin tulee vaihtaa 3-4 tunnin välein, aivan kuten tavalliset siteetkin.
3. Sinun tapauksessasi ei ole huolta TSS:stä tai muustakaan tulehduksesta - ne eivät tule noin helposti. Ja jos sinulla olisi TSS, olisit kyllä huomannut sen edellämainituista, aika rajuistakin, oireista. Tietenkään saman siteen käyttäminen useita tunteja ei ole suositeltavaa, mutta hätätapauksissa se on ihan ok. Kunhan jatkossa pyrit vaihtamaan sidettä 3-4 tunnin välein.
Tamponejakin voit huoletta kokeilla ja käyttää halutessasi, kunhan käytät niitä pakkauksen ohjeen mukaisesti. Myös kuukuppi on vaihtoehto - sitä voi pitää emättimessä jopa 12 h kerralla, jonka jälkeen se tyhjennetään, pestään ja laitetaan takaisin.
Voit siis huoletta odotella seuraavia kuukautisiasi! :)
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott